کاهش ۴۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود گیلان در آستانه رهاسازی آب
کاهش ۴۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود گیلان در آستانه رهاسازی آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به دوره بلندمدت و افت حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – حید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ در این گفت و گو افزود: در حال حاضر سد سفیدرود ۶۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یکصد میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط و برنامه ریزی انجام شده آب سد سفیدرود در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن فصل گرما دیگر انتظار بارش‌هایی که تاثیر چشمگیری در ذخیره آب سد داشته باشد را نداریم، بنابراین کشاورزان استان باید از آب‌های در دسترس خود همچون زهکشی‌ها، رودخانه‌ها و آب باران برای کشت و کار خود بهره گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر لزوم همکار ی و توجه کشاورزان به تقویم زراعی و توصیه‌های متولیان امر اظهار کرد: با وجود کاهش قابل توجه ذخیره آب و دشواری‌های پیش‌رو ناشی از محدودیت منابع آبی، کشاورزان نگران نباشند زیرا در صورت توجه. همراهی کامل به توصیه متولیان این بخش و حرکت همگام با تقویم زراعی تلاش می‌شود امسال را همچون سال گذشته در سایه انسجام و هماهنگی با موفقیت از این شرایط عبور کنیم.

خرمی تاکید کرد که کشاورزان لایروبی انهار مزارع را انجام دهند ضمن اینکه برای بهره گیری تمامی شالیکاران از آب انصاف داشته و نوبت بندی را رعایت کنند.

وی اطمینان داد که این صورت کشاورزان آب را با برنامه زمانبندی تعیین شده به میزان لازم در اختیار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه تلاش شده تا از تمام ظرفیت‌های داخلی آبی استان به طور بهینه استفاده شود، گفت: بیش از ۵۰۰ کیلومتر انهار لایروبی شد و ایستگاه‌ها و پمپاژها نیز چک و آماده برای قرار گرفتن در مدار و بهره گیری شده‌اند.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا