کاهش رشد شاخص جمعیتی شهرستان رشت نگران‌کننده است
کاهش رشد شاخص جمعیتی شهرستان رشت نگران‌کننده است
سرپرست فرمانداری رشت گفت: بنابر گزارش‌ها شاخص رشد جمعیتی ما کمتر از یک صدم جمعیت است و این رشد جمعیتی سبب نگرانی است و در آینده با موج سالمندی مواجه خواهیم بود، در حالیکه «جمعیت و نیروی انسانی» از مؤلفه‌های قدرت هر نظام علاوه بر عناصر اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی است

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، مهندس کیا عاشوری، سرپرست فرمانداری رشت صبح  ۱۳ تیرماه در نشست ستاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: توجه به مسئله جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور همواره از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده است که اگر به موقع به فرمایشات ایشان پیرامون بحران جمعیتی توجه می‌شد، اکنون در گفتمان و باورها تغییر محسوس را شاهد بودیم.

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت توسط دولت سیزدهم، افزود: وضعیت جوانی جمعیت مسئله عادی نیست و به مرز بحران رسیده که باید این بحران را با قوانین و برنامه راهبردی اداره و مدیریت کرد، ضرورت دارد برای جوانی جمعیت برنامه کاربردی و کارشناسی شده داشته باشیم؛ گفتمان جوانی جمعیت باید ایجاد شود و در تمام تصمیمات مدیران تأثیرگذار باشد.

عاشوری بیان کرد: ماهیت بحران‌های امروز بسیار متفاوت و غیر نظامی بوده، بنابر گزارش‌ها شاخص رشد جمعیتی ما کمتر از یک صدم جمعیت است و این رشد جمعیتی سبب نگرانی است و در آینده با موج سالمندی مواجه خواهیم بود، در حالیکه «جمعیت و نیروی انسانی» از مؤلفه‌های قدرت هر نظام علاوه بر عناصر اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی است.

سرپرست فرمانداری رشت گفت: بسیاری از مسئولینی که از جوانی جمعیت سخن می‌گویند، خود تک فرزند هستند یا برخی هنوز ازدواج نکرده‌اند. تأخیر در فرزندآوری سبب بروز مشکلاتی شده و ریسک ناباروری را افزایش می‌دهد.

وی سبک زندگی را یکی از عوامل کاهش جوانی جمعیت عنوان کرد و افزود: متأسفانه امروزه با توجه به گسترش سبک زندگی آپارتمان نشینی، تمایل به نگهداری از حیوانات گسترش یافته و این آسیب فرهنگی است که متأسفانه متولیانی فرهنگی به آن توجهی نکردند. با توجه به گفتمان دولت نسبت به مسئله جوانی جمعیت تسهیلات و شرایطی را ایجاد می‌کنند که از این سیاهچاله جمعیتی خارج شویم.

عاشوری افزود: در سه ماهه اول سال در سطح شهرستان رشت شاهد ثبت ولادت یک‌هزار و ۶۴۶ نفر به میانگین آمار ۱۸ نفر روزانه هستیم که متأسفانه به نسبت مشابه زمانی سال گذشته نه تنها شاهد رشد نیستیم بلکه شاخص‌های آماری در این حوزه منفی هم بوده و این زنگ خطری بزرگی برای چالش جمعیتی است. آمار جمعیتی مربوط به فوت هم در سه ماهه اول سال شاهد ثبت یک‌هزار و ۴۹۹ نفر فوتی در سطح شهرستان رشت هستیم.

سرپرست فرمانداری رشت با تأکید بر تحت پوشش قرار گرفتن همه مردم زیر چتر حمایتی بیمه، بیان کرد: در سطح شهرستان رشت از جمعیت ۹۵۶ هزار و ۹۷۱ نفری تعداد ۴۱۰ هزار و ۳۳۹ نفر تحت پوشش بیمه سلامت با درصد آماری ۴۳ درصدی قرار گرفته‌اند و مورد حمایت کامل این بیمه، به‌خصوص در حوزه فرزندآوری قرار دارند.

  • منبع خبر : فرمانداری رشت