نقش غیرقابل انکار خانواده در ایجاد آسیب های اجتماعی
نقش غیرقابل انکار خانواده در ایجاد آسیب های اجتماعی
فرماندار رشت با اشاره به نقش غیرقابل انکار خانواده در ایجاد آسیب های اجتماعی گفت: جامعه سالم جامعه ای است که در جزء به جزء پیکره اش از سلامتی برخوردار است.
 به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری رشت، علی فتح اللهی در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی شهرستان رشت، به آسیب های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: شناسایی اقشار آسیب پذیر و اثرات آن یکی از راهکارهای مقابله و جلوگیری از پیشروی آسیب های اجتماعی در جامعه است.
فرماندار رشت با بیان اینکه شناخت از آسیب های اجتماعی برنامه ریزی و کنترل آن را برای متولیان و مسئولان ذی ربط سهل تر می کند، گفت: با شناسایی آسیب ها و اقداماتی که در این راستا  انجام می شود جامعه ما را از فضای نگران کننده برای متولیان امر خارج می کند.
وی افزود: از دلایلی که بررسی و حل مشکلات، پیرامونِ معضلات و آسیب های اجتماعی را در قالب یک کارگروه برگزار میکنیم اینست که، به دلیل گستردگی جامعه هدف لازم است که کلیه دستگاه ها در حوزه مربوط به خود، این آسیب ها را مورد کارشناسی دقیق قرار داده و اقدامات اثرگذار را به طور مستقیم در جامعه زیرمجموعه خود اعمال نمایند.
فرماندار رشت پر ادامه خاطر نشان کرد؛ جامعه سالم جامعه ای است که در جزء به جزء پیکره اش از سلامتی برخوردار است، اگر بدنبال جامعه ای سالم هستیم باید سلامتی آنرا از همه زوایا مورد بررسی قرار دهیم و بطور یقین زیربنای شکل گیری هر اجتماعِ دارایِ سلامت، خانواده است.
فتح‌اللهی به ازدواج و ماندگاری بنیان خانواده پرداخت و اظهار کرد: شکل گیری خانواده با ازداوج مهیا می شود، عواملی  که در دوام یک ازدواج تاثیر گذار است را شناسایی و تقویت کنید و همچنین عواملی که یک خانواده را فرو می پاشد و به سمت طلاق می کشاند را شناسایی و راهکار حل این معضلات ارائه شود.
فرماندار رشت با ذکر اینکه اگر ازدواج با معیارهای اعتقادی و باورهای دینی صورت پذیرد، مستحکم تر خواهد بود، گفت: باید ببینیم که این معیارها تا چه میزان با نظرات جوانان امروز همخوانی دارد تا با پذیرش واقعیت ها بتوانیم راهکارهایی عملیاتی برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده ارائه دهیم.
نماینده عالی دولت در مرکز استان با تاکید بر اینکه مشکلات جوانان را بشناسید و بعد به حل آسیب ها بپردازید، افزود: اگر در جامعه هم نشین با جوان نباشیم و باورها و واقعیت ها را نبینید، صرفا با نگاه دانشگاهی نظر دادند و کلاسیک عمل کردند مشکلات حل نمی شود.
وی به تاثیر گذاری مستقیم  اقتصاد در دوام زندگی اشاره و خاطر نشان کرد: اگر شغل مناسب نباشد و در آمد یک خانواده کفاف چرخش زندگی را ندهد، اعتقاد هم وجود داشته باشد زندگی پایدار مهیا نمی شود و ادامه زندگی با مشکلاتی روبه روبه رو خواهد بود.
فتح اللهی از عوامل مهم دیگر در امر ازدواج و در زندگی و در هر بخش از روابط انسانی را اعتماد و صداقت دانست و اظهار کرد: اعتماد، حلقه بسیار مهم در هر رابطه ای است و اگر اعتماد وجود نداشته باشد، نمیتوان انتظار تداوم در روابط و علی الخصوص در بحث خانواده را داشت.
نماینده عالی دولت در مرکز استان با انتقاد از اینکه نتوانستیم یک توقع منطقی از زندگی مشترک را در میان جوانان ایجاد کنیم، گفت: بالا بردن سطح تحمل جوانان در هنگام بروز مسائل و مشکلات و همچنین آماده کردن آنها برای مسئولیت پذیری در زندگی مشترک نقشی است که بر عهده آموزش و پرورش، دانشگاه و همینطور سایر نهادها قرار دارد تا بتوانیم اثرات آنرا در استحکام خانواده و در نهایت در زندگیِ سالم شهروندان شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه هرکجا محرومیت باشد، اعم از فکری، فرهنگی و سطح سواد، آسیب های اجتماعی نیز وجود خواهد داشت، اظهار کرد: جایی که مردم از نظر مالی شرایط خوبی دارند با محرومیت های کمتری روبرو هستیم بنابراین جامعه هدف ما باید مناطق کم برخوردار باشد تا بتوانیم با ارائه برنامه هایی با قابلیت اجرایی و فرهنگ سازی، در رفع آسیب اجتماعی به نتیجه مطلوب برسیم.