استقرار کامل فناوری نوین GIS در تمامی فرآیندهای مکان محور شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان
استقرار کامل فناوری نوین GIS در تمامی فرآیندهای مکان محور شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان
سیستم GIS یک فناوری نوین به منظور مدیریت و تحلیل اطلاعات مکان محور محسوب می شود و با توجه به ماهیت مکانی بیشتر اطلاعات و داده ها در شرکت های توزیع برق، استفاده از این زیرساخت، نقشی حیاتی در مکانیزه کردن فرآیندها و حرکت به سمت شبکه های هوشمند خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از برداشت و ثبت موقعیت مکانی بیش از یک میلیون و پانصد هزارمشترک با هدف کاربردی سازی فناوری نوین GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیائی در تمامی فرآیندهای مکان محور این شرکت خبر داد.

هنرمند گفت : با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه مشترکین برق در کلیه فرآیندهای خدماتی شرکت های توزیع، دسترسی به اطلاعات دقیق و جامع از موقعیت مکانی مشترکین و نحوه اتصال آنها به شبکه برق از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
وی افزود : سیستم GIS یک فناوری نوین به منظور مدیریت و تحلیل اطلاعات مکان محور محسوب می شود و با توجه به ماهیت مکانی بیشتر اطلاعات و داده ها در شرکت های توزیع برق، استفاده از این زیرساخت، نقشی حیاتی در مکانیزه کردن فرآیندها و حرکت به سمت شبکه های هوشمند خواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان تاکید کرد: هوشمند سازی مدیریت شبکه که شامل مشاهده موقعیت مکانی تجهیزات همزمان با موقعیت توصیفی آن ها، ردیابی مسیر تغذیه مشترکان،تسهیل در امر وصول مطالبات، استفاده از اطلاعات در پروژه های مطالعاتی نظیرطرح جامع، پیش بینی و مدل سازی بار، هدایت ماموران بهره برداری هنگام بروز خاموشی و قطعی برق، استفاده از اطلاعات در مواقع بروز بحران، ایجاد بستری برای ارائه طرح در پروژه های توسعه و احداث، مکان مند کردن سامانه پذیرش مشترکان هنگام ثبت درخواست، از ویژگی ها و مزایای استفاده از سامانه GIS است.
محمد اسماعیل هنرمند اذعان داشت : در سال ۱۳۹۷ موقعیت مکانی مشترکین دیماندی و پست‌های اختصاصی این شرکت به صورت دقیق و صددرصدی در محل پست با استفاده از تکنولوژی تشخیص موقعیت جغرافیائی یا GPS برداشت و ثبت شده است .
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت : در سال ۱۳۹۹ ضمن قرائت مشترکین با استفاده از دستگاه اندرویدی هوشمند، نسبت به ثبت مکان جغرافیایی مشترکین اقدام شد و در سال جاری نیز با توجه به اهمیت دقت و صحت اطلاعات مکانی مشترکین عادی روشی ارائه گردید که در آن مامورین قرائت کنتور با بهره گیری از نقشه های ماهواره ای ، موقعیت مکانی مشترکین را با تطبیق با نقشه‌های جغرافیائی شهری و روستائی صحت سنجی می‌نمایند.
هنرمند گفت : در این روش پس از وارد نمودن شماره اشتراک، اطلاعات ثبت شده مکانی مشترکین در سیستم خدمات مشترکین به مامورین نشان داده می‌شود و در صورتی که اطلاعات ثبت شده غیر دقیق باشد، مامور موظف است که مکان صحیح را انتخاب نموده و ثبت نماید. پس از ثبت نیز کارشناس مربوطه نقاط ثبت شده را بررسی نموده و در صورتی که نقاط از لحاظ ظاهری به درستی ثبت شده باشد و مسیر کنتورخوانی قابل تشخیص باشد، اطلاعات را تایید می‌نماید.
وی افزود : جهت اجرای فرآیندهای ذکر شده، سامانه‌ای تحت وب طراحی گردید که از ۴ بخش ثبت موقعیت مکانی، مشاهده روزکار ثبت شده، ارزیابی اطلاعات و داشبورد مدیریتی تشکیل شده است.

هنرمند افزود : در حال حاضر ثبت موقعیت مکانی مشترکین دیماندی یا مصارف سنگین این شرکت به صورت ۱۰۰ درصدی تکمیل و صحت سنجی شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان بیان داشت : ثبت موقعیت مکانی مشترکین دیماندی در ۳ فاز شناسایی و دسته بندی مشترکین ، برداشت و ثبت اطلاعات و  همچنین به روزرسانی وصحت سنجی اطلاعات تعریف گردید که دو فاز اول به صورت کامل اجرا شده است و فاز سوم نیز به صورت مستمر تکمیل می‌گردد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان در خصوص ثبت موقعیت مکانی مشترکین عادی نیز گفت : این پروژه از ۵ فاز طراحی سامانه، ثبت اطلاعات توسط مامورین قرائت کنتور، بررسی و صحت سنجی اطلاعات، ارسال اطلاعات به سامانه‌های مرتبط و همچنین به روزرسانی اطلاعات مکانی مشترکین جدید تشکیل شده است.
وی افزود : ثبت موقعیت مکانی ۱۰۰ درصد مشترکین عادی یعنی بیش از یک و نیم میلیون اشتراک در کل استان در حین قرائت توسط مامورین تشخیص به پایان رسیده است که تاکنون قریب به ۷۰ درصد از آن مورد صحت سنجی و ارزیابی دقیق قرار گرفته است و امید آن می رود تا پایان سال جاری راستی آزمائی نهائی و تکمیل پروژه ثبت موقعیت جغرافیائی مشترکین عادی این شرکت نیز به پایان برسد.
هنرمند در خصوص نحوه صحت سنجی اطلاعات موقعیت مکانی مشترکین گفت : صحت سنجی موقعیت مکانی مشترکین به صورت موردی توسط کارشناسان GIS و همچنین کارشناسان ادارات بهره برداری صورت پذیرفته است، اما با توجه به تعدد و گستردگی مشترکین عادی، موقعیت مکانی ثبت شده توسط مامورین قرائت با توجه به روش‌های مشخص بودن مسیر کنتورخوانی، ثبت موقعیت مکانی بروی سقف منازل مسکونی (در مورد مشترکین خانگی)، عدم ثبت اشترکات همنام واحدهای یک آپارتمان در محل های جداگانه، ثبت کنتورهای معابر در کنار خیابان و … تایید و صحت سنجی می‌گردد.
محمد‌اسماعیل هنرمند در پایان استفاده از خدمات غیرحضوری این شرکت را راهی موثر برای کاهش مراجعات حضوری و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و به متقاضیان و مشترکین محترم توصیه کرد تا حتی الامکان از خدمات غیر حضوری این شرکت استفاده نمایند و برای تحقق این مهم میتوانند به تارنمای اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان به نشانی  www.gilanpdc.ir  یا کافه بازار مراجعه نمایند و با نصب اپلیکیشن  جامع  و کار بردی برق من بر روی گوشی های هوشمند خود از مزایای متنوع آن بهره مند شوند.

  • منبع خبر : شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان