نقش ترویج کشاورزی در حفظ ونگهداری خاک و تامین امنیت غذایی
نقش ترویج کشاورزی در حفظ ونگهداری خاک و تامین امنیت غذایی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان گفت؛ همایش بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار "توقف شور شدن خاک ،افزایش بهره وری خاک " باحضور مدیران، متخصصان و کارشناسان بخش کشاورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مهندس منشی زاده با بیان اهمیت خاک به عنوان نعمت الهی، خاک را بستر تولید و تأمین کننده امنیت غذائی عنوان کرده و افزود کیفیت بالای خاک و میزان بالای تولید (واحد سطح )در استان گیلان یادگاری برای نسل های آینده است، که باید در حفظ آن کوشا باشیم.

مهندس منشی زاده با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی به عنوان متولی امنیت غذایی کشور گفت، هر چه کشاورزان، مروجین آگاه تر و توانمندتر باشند و توسعه سرمایه های اجتماعی در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند و با بکارگیری فناوری و دانش روز دنیا در مزارع و باغات، می تواند تولید محصولات کشاورزی را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهد.

وی تاکید کرد ؛این توسعه و توانمند سازی با آموزش و افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه، اتفاق خواهد یافت و این مهم وظیفه اصلی آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به امنیت غذایی کامل و مستمر بایستی توجه ویژه به روستاها و کشاورزان داشته باشیم، افزود ، لازمه تحقق این مهم در کانون های تولید ( روستاها) و توسط کشاورزان سخت کوش اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد؛برای تشکیل یک سانتیمتر خاک در ایران چیزی حدود ۸۰۰ سال زمان احتیاج بوده در حالی که متوسط جهانی آن حدود نصف این زمان است.

مهندس منشی زاده در ادامه اظهار داشت؛ از دست دادن خاک در کشور، امنیت مواد غذایی را دچار چالش می‌کند، لذا آموزش و آگاه سازی گروهی جهت جلوگیری از فرسایش آن اهمیت به سزایی دارد.

  • منبع خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان