قیمت برنج در گیلان با توجه به هزینه بالای تولید واقعی نیست
قیمت برنج در گیلان با توجه به هزینه بالای تولید واقعی نیست
استاندار گیلان با بیان اینکه هزینه تولید برنج بالا است، گفت: قیمت کنونی این محصول در بازار گیلان با توجه به هزینه تولید در مزارع واقعی نیست و جهاد کشاورزی استان موظف است هزینه تمام شده محصول را مشخص و اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز یکشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار در استانداری گیلان با اشاره به کاهش بخشی از هزینه‌های کاشت و برداشت محصول با بهره‌گیری از روش مکانیزاسیون اضافه کرد: با این حال هزینه تولید برنج در استان بالا است از این‌رو قیمت کنونی برنج در بازار واقعی نیست.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به توجه و حمایت دولت از برنجکاران اظهار کرد: انتظار است با توجه به تلاش برنجکاران برای تولید این محصول راهبردی، هزینه تمام شده آن بررسی و مشخص شود.

وی چای را مانند برنج از محصولات مهم استان عنوان و اضافه کرد: در ارتباط با محصول چای نیز باید هزینه‌های تمام شده طی فرآیندی مشخص شود تا قیمت چای در بازار بر اساس آن تعیین گردد.

عباسی با تاکید بر ضرورت توجه به تامین مایحتاج ضروری مردم و با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌ها هیچ مشکلی در این ارتباط در استان نداریم، اظهار کرد: با توجه به مسافرپذیربودن استان گاه مشکلاتی ایجاد می‌شود اما مدیران باید پیش‌بینی‌ها و آمادگی های لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیلان در موضوع مقایسه قیمت‌ کالاها با استان‌های همجوار باید همواره در راستای کاهش نرخ‌ها رقابت کند، خاطرنشان کرد: در تنظیم بازار؛ جامعه هدف و زنجیره های تولید از تولیدکننده، توزیع و مصرف کننده باید مورد توجه باشد و در تامین مایحتاج مردم کم کاری و کوتاهی پذیرفتنی نیست.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت فعالیت گشت‌های محسوس و نامحسوس مشترک نظارت بر بازار از سوی صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بسیج اصناف اضافه کرد: فرمانداران در شهرستان‌های مختلف استان باید به این مهم توجه داشته باشند و به معاونت امور اقتصادی استانداری به صورت هفتگی گزارش ارائه دهند و کمبودها را اعلام کنند.

وی نظارت جدی بر قیمت و فروش کالاهای اساسی از جمله نان، مرغ، گوشت و شکر را با توجه به حساسیت مردم مهم خواند و اظهار کرد: کیفیت در پخت نان باید مورد توجه جدی قرار گیرد، مدیریت این مهم بر عهده فرمانداران است ضمن اینکه دستگاه های شهرستانی و استانی نیز باید هماهنگ باشند.

عباسی با بیان اینکه خروج مرغ از استان گیلان باید حتما با مجوز باشد و در این ارتباط سخت‌گیری‌های لازم اعمال شود، اضافه کرد: ذخیره‌سازی مرغ منجمد، کالاهای اساسی، تامین دارو و شیرخشک توجه شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تعدد فعالیت مشاورین املاک در استان به دلایل مختلف اظهار کرد:باید بر فعالیت مشاوران املاک نظارت‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به ضرورت پیش بینی تمهیدات برای بازگشایی مدارس، بر گشایش نمایشگاه پوشاک و لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید تاکید کرد و افزود: دست اندرکاران مربوطه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نسبت به برگزاری نمایشگاه برای فروش فوق‌العاده اقدام کنند.

استاندار گیلان به برنامه دولت برای توزیع کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و ادامه داد: در اجرای این طرح در گیلان مراکز عرضه کالا به ویژه در مناطق محروم مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه گیلان رتبه چهارم کشوری را به لحاظ میزان نرخ تورم دارد، خاطر نشان کرد: نرخ تورم در کشور ۴۶.۷ دهم درصد بوده اما این آمار در گیلان ۴۴.۷ دهم درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه کارگروه تنظیم بازار گیلان با تسلیت ایام صفر و فرارسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) بیان کرد: هماهنگی لازم برای فعالیت مواکب و انتقال زائران گیلانی از طریق زمینی و هوایی صورت گرفته‌است و بر اساس گزارش‌های دریافتی مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

عباسی با اشاره به پشت سرگذاشتن هفته دولت و افتتاح پروژه‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف در این هفته خطاب به مسئولان و فرمانداران گیلان اظهار کرد: برای تبیین عملکرد حوزه فعالیت خود و انعکاس آن به مردم کوتاهی نکنید و برای این کار از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنید.

امام جمعه رشت در خطبه‌های این هفته نماز جمعه رشت گفته بود: نرخ تعیین شده‌ خرید برنج شمال باهمه تلاش‌های دولت در این رابطه بامیزان هزینه‌ای که کشاورز برنج کار در مرحله کاشت، داشت و برداشت صرف کرده است، سازگاری ندارد.

بهای تعیین شده برنج شمال با زحمت کشاورزان سازگار نیست

  • منبع خبر : ایرنا