عزم جدی بنیاد مسکن گیلان در محرومیت زدایی و توسعه روستاها
عزم جدی بنیاد مسکن گیلان در محرومیت زدایی و توسعه روستاها
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با محوریت استانداری و حمایت و همراهی استاندار, گام ارزشمندی در راستای محرومیت زدایی و توسعه روستاهای استان برداشته است, اقداماتی که در یک دهه اخیر کم نظیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان – شهرنشینی اگرچه در گیلان قدمت دیرینه دارد اما همگان این استان را به منطقه روستامحور می شناسند، مناطق روستایی گیلان محور محرکه تولید، امنیت غذایی و اقتصاد هستند و دامنه توجهات به این مناطق در ادوار مختلف، شدت و ضعف داشته است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم نگاه به روستاها و توسعه این مناطق پررنگ تر شد و تا جایی که توسعه روستایی جزو برنامه های راهبردی دولت مردمی سیزدهم قرار گرفت و دولت تلاش کرد با فراهم سازی و سوق امکانات به مناطق روستایی، پیکان مهاجرت را معکوس کند. پیرو تاکیدات رئیس جمهوری و مشی دولت سیزدهم مبنی بر توجه به مناطق روستایی، این راهبرد مهم و حیاتی در گیلان نیز با تدبیر استاندار بومی این دیار، پیاده سازی و طرح ریزی شد. حضور میدانی اسدالله عباسی استاندار گیلان در مناطق روستایی و دیدار چهره به چهره با روستاییان یکی از اولویت های روزانه و هفتگی مجموعه استانداری به همراه مدیران کل دستگاه ها بوده ، تا جایی که آقای استاندار حتی در برخی مناطق محروم روستایی، نشست شورای اداری استان را تشکیل داد و نسبت به حل مشکلات روستایی دستورات ویژه و موکد صادر کرد. یکی از دستگاه های مهم و اثرگذار در حوزه روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. این مجموعه با همراهی و حمایت تمام قد استاندار گیلان و سایر دستگاه ها، خدمات ارزنده ای به مناطق روستایی ارائه داده که در دهه اخیر کم نظیر بوده است، آمارهایی که نمودار خدمات رسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای گیلان نشان می دهد، گواه تحولی شگرف در حوزه خدمات رسانی به روستاهاست.

*تاکید در توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات

اسدالله عباسی استاندار گیلان که در همه جلسات و نشست ها به لزوم سوق دهی خدمات به مناطق روستایی همواره تاکید دارد، می گوید: عدالت در توزیع اعتبارات و امکانات به مناطق روستایی باید مورد توجه همه مسئولان و دستگاه ها قرار گیرد. وی با اشاره به اقدامات موثر بنیاد مسکن در بخش روستایی و شهری افزود: اقدامات بنیاد مسکن در جهت توسعه مناطق روستایی و فراهم کردن امکانات مطلوب ارزیابی می شود. نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اقدام موثر بنیاد مسکن در واگذاری زمین های روستایی زمان طاغوت، بیان کرد: بخش قابل توجهی از اراضی روستایی گیلان که پیش از انقلاب، به نام طاغوتیان سند خوده بود با دستور رهبر معظم انقلاب در این دولت ، به مردم واگذار شد و سند رسمی خورد. عباسی با بیان اینکه در این راستا بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سند برای بخشی از این اراضی که در اختیار بنیاد مستضفعان بود، صادر شده‌ ، اضافه کرد: این تلاش ها در خدمت به روستاییان تداوم دارد و تسریع و تکمیل آن نیازمند همکاری و اثربخشی شورهاست. وی توجه به روستاها و شناسایی مزیت‌های هر منطقه را مهم خواند و افزود: توزیع عادلانه منابع در بودجه مدنظر است، چنانکه پیش از این بودجه بر اساس جمعیت توزیع می‌شد اما اکنون موضوع محرومیت و بودجه نیز مورد توجه قرار دارد. استاندار گیلان با اشاره به توجه دولت در بخش مسکن روستایی و افزایش وام ساخت خانه در روستاها، افزود: نگاه دولت مردمی سیزدهم محرومیت زدایی است، از اینرو در راستای تحقق اهداف دولت ، باید نگاه ما نسبت به جامعه در همه بخش ها عدالت محور و توسعه گرا باشد. عباسی با تاکید بر لزوم شناسایی توانمندی های جامعه محلی اعم از کشاورزی و صنایع دستی در راستای جلوگیری از پدیده شوم مهاجرت ، اضافه کرد: تحقق این امر نیازمند افزایش تعاملات فرابخشی و مشارکت دهی تشکل های مردمی است. وی بنیاد مسکن را ظرفیت خوبی برای توسعه شهری و روستایی خواند و تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سازمانی موثر برای توسعه و عمران و آبادانی در مناطق روستایی و شهری به شمار می آید.

اجرای طرح هادی در ۵۲۰ روستای گیلان

حامد دائمی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، اظهار کرد: اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سرفصل های مختلف عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق روستایی گسترده است. وی از اجرای طرح هادی در ۵۲۰ روستای  گیلان خبر داد و افزود: اجرای طرح هادی در این تعداد از روستاها با اعتبار ۷۳۵ میلیارد تومان محقق گردید. مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به نگاه حمایتی استاندار گیلان در تخصیص قیر رایگان برای اجرای پروژه آسفالت در مناطق روستایی استان، بیان کرد: تهاتری شدن قیر که با مساعدت مجموعه استانداری صورت گرفت ، روند آسفالت در ۵۲۰ روستای گیلان را سرعت بخشید. دائمی از تهیه و بازنگری طرح هادی در ۳۶۹ روستای گیلان خبر داد و اضافه کرد: این تعداد تهیه و بازنگری طرح هادی با اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان در دو سال اخیر تحقق یافته است. وی با بیان اینکه مصوبات سفر رئیس جمهور دست بنیاد مسکن گیلان را گرفت، افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر رئیس جمهور در بخش تهیه و بازنگری طرح هادی به بنیاد مسکن گیلان اختصاص یافت که در ادوار گذشته بی سابقه بود.

صدور ۱۴ هزار و ۲۸۱ برگ سند روستایی در گیلان

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از صدور ۱۴ هزار و ۲۸۱ برگ سند روستایی در ۶۲ روستا خبر داد و اضافه کرد: تعداد ۲۵۹۲ جلد شهری در ۸ شهر گیلان صادر شد. دائمی با بیان اینکه تثبیت مالکیت روستایی و شهری اقدام مثبت در دولت سیزدهم بوده است، گفت: از ابتدا تاکنون ۱۶۰ هزار ۲۵۳ برگ سند روستایی در ۸۳۳ روستا و ۳۸۴۱  برگ سند شهری در ۱۹ شهر گیلان صادر شده است. وی با اشاره به اینکه اعمال ماده ۴ قانون ساماندهی در گذشته کمرنگ بوده است، افزود: در دو سال اخیر ۱۲۷۹ هکتار اراضی ملی در راستای اعمال ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید عرضه مسکن در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت که این رقم از ابتدا تاکنون ۲۳۸۷ هکتار بوده است. مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از افزایش ۴/۹ درصدی شاخص اجرای طرح هادی در این استان خبر داد و اضافه کرد: ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص ۱/۴۷ درصد بوده که اکنون به ۳/۵۶ درصد ارتقا پیدا کرده است. دائمی ادامه داد: ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص در تهیه و بازنگری ۹۷ درصد بود که اکنون این رقم به ۳/۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به سهم ۱۸ هزار واحدی ساخت مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، افزود: در دو ساله گذشته از سهمیه ۹ هزار واحد تاکنون ۱۲ هزار ۴۶۳ واحد مسکونی در قالب خودمالکی شناسایی و به بانک های عامل معرفی شده است که در این بخش رشد ۱۳۰ درصدی داشتیم.

رشد ۶ درصد شاخص مقاوم سازی واحدهای روستایی

مدیرکل بیناد مسکن گیلان از تامین زمین برای ۷۰۰ واحد مسکونی در روستاهای استان خبر داد و اضافه کرد: از سهمیه ۵ هزار واحد جهت تامین زمین تاکنون ۷۰۰ واحد شناسایی شده است. دائمی از رشد ۶ درصد شاخص مقاوم سازی واحدهای روستایی در گیلان خبر داد و بیان کرد: در شروع فعالیت دولت سیزدهم، درصد خانه های مقاوم در سطح روستاهای استان بر اساس آمارگیری مسکن روستایی معادل ۵۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی  بود که با اجرای طرح های نهضت ملی مسکن روستاها و پیگیری موضوع محرومیت زدایی و احداث واحدهای مسکونی در مناطق غیر حادثه خیز گیلان این آمار به ۵۹ درصد افزایش یافته است. به گفته وی،  شناسایی و تامین ۲۹ هکتار زمین در ۱۲ شهر و در قالب ۱۹ پروژه مسکونی با ظرفیت ۲۰۵۸  واحد از دیگر اقدامات بنیاد مسکن گیلان بوده است.

کمک ۱۲ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومانی به حساب ۱۰۰

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه این نهاد در راستای محرومیت زدایی قدم های ارزشمندی برداشته است، گفت: در راستای طرح محرومیت زدایی و کمک به روستاییان محروم ساکن واحد مسکونی فرسوده و غیرمقاوم و یا فاقد مسکن تاکنون ۴۶۳۷ خانوار شناسایی شده و مبلغ ۱۷۱۹۲۹۲ میلیون ریال تسهیلات ارائه شده و همچنین ۱۰۸۱۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پراخت شده است. دائمی از ۴ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومان کمک خیرین به حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) بنیاد مسکن گیلان خبر داد و بیان کرد: سالانه ۲ میلیارد تومان خیرین به حساب ۱۰۰ کمک کردند که در سنوات گذشته این کمک ها ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. وی ادامه داد: به ازای ۴ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومان کمک خیرین، ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از مرکز برای حساب ۱۰۰ جذب گردید که در مجموع ۱۲ میلیارد ۶۰۰ میلیون به حساب ۱۰۰ استان واریز شد و در بخش احداث، خرید، تعمیر، تکمیل، تجهیز و رهن و اجاره برای ۱۵۹خانوار محروم شهری و روستایی پرداخت شد.

  • منبع خبر : بنیاد مسکن گیلان