شناسایی ۲۱۱ بلوک بحرانی حریق در عرصه های منابع طبیعی گیلان
شناسایی ۲۱۱ بلوک بحرانی حریق در عرصه های منابع طبیعی گیلان
مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: عرصه های منابع طبیعی را به ۳۲۲ بلوک حفاظتی تقسیم کردیم که ۲۱۱ بلوک بحرانی با ۲۵۰ نقطه بحرانی شناسایی شد؛ این نقاط براساس سوابق حریق های گذشته پهنه بندی شده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان_سرخوش کرم زاده  در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان، با بیان اینکه طی ۶ سال گذشته در مجموع ۱۱۲۶ فقره آتش سوزی در سطح جنگل های استان داشتیم.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت منابع طبیعی و پرداختن بیش از ۸۰۰ آیه قرآن به این موضوع، افزود: آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی باعث تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی و شیوع آفات و بیماری های گیاهان و وقوع سیل و افزایش آلودگی هوا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کاهش قابل توجه آتش سوزی جنگل ها طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان کرد: رودبار با ۲۳۶ فقره، سیاهکل با ۱۵۱ فقره، رشت با ۱۱۷ فقره، آستارا با ۱۱۲ فقره، تالش با ۹۶ فقره و لاهیجان با ۸۳ فقره دارای بیشترین حریق طی ۶ سال گذشته هستند.

کرم زاده با بیان اینکه در گذشته تیم های اطفای حریق سنتی داشتیم، خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح پیشگیری و اطفای حریق را در ستاد مدیریت بحران استان تصویب و به کلیه دستگاه ها ابلاغ کردیم؛ در این راستا ۱۱۰ گروه پنج نفره را برای اطفای حریق آموزش دادیم؛ همچنین ۹۵ گروه پنج نفره از همیاران طبیعت آماده کمک رسانی جهت اطفای حریق جنگل‌ها شدند.

وی از گروه بندی جوامع محلی در روستاهای متصل به جنگل و برگزاری کارگاه های مدیریت و اطفای حریق برای دهیاران و بخشداران و گروه های مردمی و همیاران طبیعت به میزان ۶۰۰۰ نفر/ساعت خبر داد و اضافه کرد: عرصه های منابع طبیعی را به ۳۲۲ بلوک حفاظتی تقسیم کردیم که ۲۱۱ بلوک بحرانی با ۲۵۰ نقطه بحرانی شناسایی شد؛ این نقاط براساس سوابق حریق های گذشته پهنه بندی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از فعال بودن پایگاه اطفای حریق لاکان رشت خبر داد و عنوان کرد: نیازمند تجهیزات انفرادی و خودرویی اطفای حریق هستیم. در حال حاضر ۶ خودروی یگان حفاظت منابع طبیعی را مجهز به جی.پی.اس کردیم و به دنبال توسعه و تجهیز و تکمیل ناوگان خودرویی این یگان هستیم.

وی به برگزاری چهار مانور استانی و ۱۶ مانور شهرستانی اطفای حریق جنگل اشاره کرد و یادآور شد: استقرار دوربین در مناطق جنگلی و مرتعی جهت مانیتورینگ از دیگر الزامات است؛ همچنین شناسایی عاملین ایجاد حریق باید در دستور کار قرار گیرد.

کرم زاده بالاترین آمار حریق در جنگل ها را در مناطق گردشگرپذیر دانست و خاطرنشان کرد: وجود درختان ریشه کن و باد افتاده در داخل عرصه های جنگلی در شرایط حریق، خطرآفرین است.

  • منبع خبر : ایسنا