سد سفیدرود جایگزین ندارد
سد سفیدرود جایگزین ندارد
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: دو میلیارد مترمکعب از نیاز آبی استان از طریق سد سفیدرود تامین می شود و قطعا این سد جایگزین ندارد و هیچ منبعی نمی‌تواند جای سد سفیدرود را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا -وحید خرمی مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ، یکشنبه ۱۷ دی ماه در جلسه شورای اسلامی شهرستان رشت، با اشاره به وضعیت مصرف آب در استان گیلان با وجود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، اظهار کرد: مجموع نیاز آبی گیلان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از نیاز آبی گیلان به آب‌های زیرزمینی تکیه دارد، تصریح کرد: سالیان سال طول کشیده تا سفره‌های آب زیرزمینی تشکیل شده و آیندگان وارث این سرمایه ارزشمند هستند و لذا نباید بهره‌برداری بیش از حد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به نقش نزولات آسمانی در تامین نیاز آبی سه میلیارد مترمکعبی استان، گفت: دو میلیارد مترمکعب از طریق سد سفیدرود تامین می‌شود و قطعا این سد جایگزین ندارد و هیچ منبعی نمی تواند جای سد سفیدرود را بگیرد.

خرمی، با بیان اینکه آب رهاسازی شده از سد سفیدرود پس از سد تاریک بدون پمپاژ تا چوکا می رسد، خاطرنشان کرد: موقعیت مکانی و شبکه آبیاری شد بسیار دقیق و درست است.

وی وسعت آب بندان‌های گیلان را فقط ۹۰۰۰ هکتار دانست که در صورت ذخیره دو تا سه متری، تامین کننده نیاز آبی ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خواهد بود و تاکید کرد: در حال حاضر با ذخیره ۱۵۰ میلیون مترمکعبی در پشت سد سفیدرود مواجه هستیم؛ این در حالی است که میانگین ذخیره سد طی دو دهه گذشته پس از پایان فصل زراعی به ۳۰۰ میلیون مترمکعب می رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان سال آبی جاری و احتمالا سال آبی آینده را سخت دانست و متذکر شد: دو سال خشک را پشت سر گذاشتیم که در این راستا قرارگاه جهادی آب تشکیل شد و کشاورزان بر اساس تقویم زراعی و نوبت‌بندی عمل کردند.

وی ضمن قدرانی از همکاری کشاورزان جهت رعایت تقویم زراعی، اضافه کرد: در حال حاضر لایروبی آب بندان‌ها به سازمان جهاد کشاورزی استان واگذار شده است؛ البته امکان لایروبی آب بندان‌های دارای خاک مناسب توسط پیمانکار بخش خصوصی وجود دارد و دستمزد از محل برداشت خاک محاسبه می‌شود و پرداختی نداریم.

خرمی از لایروبی ۷۰ هکتاری آب بندان ها از محل برداشت خاک های حاصلخیر داخل آب بندان طی امسال خبر داد و بیان کرد: آب بهای کشاورزی در سال زراعی پیش رو مانند سال گذشته خواهد بود.

وی همچنین از تخصیص اعتبارات مناسب از محل مدیریت بحران جهت تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ و خرید و تعمیر موتورپمپ‌ها و… خبر داد و بیان کرد: سدهای مخزنی شفارود، پلرود، دیورش و… هنوز در مدار نیستند و فقط از سد سفیدرود استفاده می‌کنیم.

مجید عزیزی، رئیس شورای شهرستان رشت نیز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه کرمان، اظهار کرد: استکبار جهانی به دنبال خدشه دار کردن اتحاد و انسجام ملت ایران و تضعیف باورهای مردم نسبت به انقلاب و نظام است، اما خون شهدا همواره مایه عزت و اقتدار کشور ماست.

وی تامین آب زراعی را یکی از موضوعات مهم استان گیلان دانست و تاکید کرد: گیلان قطب کشاورزی محسوب می‌شود و عمده کشاورزان ما تک محصولی بوده و برنج کشت می‌کنند.

رئیس شورای شهرستان رشت با تاکید بر لزوم تعامل مدیران دستگاه‌ها با شوراهای اسلامی شهر و روستا، ادامه داد: اعضای شوراها در ارتباط نزدیک با مردم هستند و می‌توانند مسائل و مشکلات را منتقل کنند.

عزیزی با بیان اینکه سال زراعی خشکی را پشت سر گذاشتیم و پاییز و زمستان کم بارشی را نیز تجربه می‌کنیم، گفت: مدیریت منابع آبی ضرورت دارد تا کشاورزان دچار بحران نشوند.

وی رفع مشکلات پروژه کانال ژ۵ رشت و تالاب عینک را نیازمند همکاری آب منطقه‌ای استان با شورا و شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: تالاب عینک یک فرصت استثنایی برای گردشگری است و می‌تواند بعد از کشاورزی، به اقتصاد و معیشت استان کمک کند.

  • منبع خبر : ایسنا