ساماندهی ۹۴ کودک خیابانی در استان گیلان
ساماندهی ۹۴ کودک خیابانی در استان گیلان
معاون بهزیستی گیلان، حضور کودک در خیابان را یکی از مصادیق عینی کودک آزاری دانست و تصریح کرد: طرح ساماندهی کودکان خیابانی با همکاری شهرداری رشت و کمیته امداد و دادستانی و پلیس امنیت و بهزیستی به زودی در خیابان ها اجرایی می شود.

رضا جعفری، دوران کودکی و نوجوانی را یکی از مراحل مهم در تحول شخصیت و هویت فرهنگی و اجتماعی افراد یک جامعه دانست و اظهار کرد: هرگونه اختلال در فرایند رشد روانی و اجتماعی می تواند آسیب ها و پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد کند.

وی از شاخص های بین المللی مهم در کشورهای توسعه یافته را توجه به جایگاه و موقعیت کودکان در این کشورها دانست و افزود: کودکان پایه های توسعه پایدار هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه امروزه مفهوم توسعه پایدار دچار دگردیسی شده است، اتصریح کرد: توسعه پایدار فقط حفظ محیط زیست نیست، بلکه تربیت و پرورش نسل سالم و خلاق است، زیرا همه مبانی توسعه وری انسان به عنوان انسان موتور محرکه توسعه تعریف می شود.

جعفری، با اشاره به جایگاه کودکان خیابانی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، عنوان کرد: کودکان خیابانی یکی از معضلات مبتلابه جامعه امروزه است که به ویژه در کلانشهرها نمود پیشتری پیدا می کند.

وی کودکان خیابانی را یکی از آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی دانست و ادامه داد: حمایت و صیانت از حقوق آنان، یکی از مهمترین وظایف دولت ها محسوب می شود و در همین راستا، سازمان بهزیستی از تقریبا دو دهه پیش طرح ها و برنامه هایی را برای کنترل و کاهش این آسیب اجرا کرده است. راه اندازی مراکز شبانه روزی کودکان خیابانی با هدف نگهداری از کودکان خیابانی فاقد سرپرست موثر به مدت حداکثر یک سال و انجام برنامه ریزی و اقدامات موثر برای بازگشت موفقیت آمیز کودکان به خانواده با انجام حمایت های اجتماعی و توانمندسازی خانواده و در صورت عدم مهیا شدن زمینه بازگشت، نگهداری بلندمدت کودکان مشمول در خانه های کودکان و نوجوانان از جمله این برنامه هاست.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان، با بیان اینکه آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید، عنوان کرد: ساماندهی کودکان خیابانی را از سال ۱۳۹۳ در قالب مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهر رشت شروع کردیم و تاکنون ۱۹۰ کودک خیابانی زیر ۱۸ سال شناسایی و از خدمات متنوع آموزشی، مالی، بهداشتی، فنی و حرفه ای بهره مند شده اند؛ البته ۹۴ کودک در چرخه حمایتی این مرکز قرار دارند.

جعفری، از اختصاص کمک هزینه معیشت برای ۶۰ کودک خبر داد و گفت: بعد از آزمون وسع برای خانواده ها، ۶۰ نفر جزو اقشار کم درآمد، ۳۱ نفر دارای درآمد متوسط و سه نفر پردرآمد هستند. ۱۳ درصد این کودکان تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، تامین اجتماعی و… قرار دارند.

وی موضوع کودکان خیابانی را فقط ناشی از فقر اقتصادی ندانست و اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که در استان ها علت های مختلفی موجب بروز و ظهور کودکان خیابانی می شود که یکی از آنها خرده فرهنگ کار است، یعنی براساس نگرش و باورهایی درباره کودکان، مردانگی را در کار کردن تعریف می کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان، یک سوم کودکان خیابانی را تابع فرهنگ نامناسب دانست و متذکر شد: با توجه به عوارض نامطلوب پدیده کار کودکان در خیابان از جمله گرایش به سایر آسیب های اجتماعی مانند استعمال دخانیات، سوءمصرف مواد و الکل، سوءاستفاده اخلاقی از آنان، احتمال جذب در باندهای فساد، بهره کشی اقتصادی، خشونت کلامی و جسمی، اختلال در فرایند تحصیلی و…، طی هماهنگی های صورت گرفته در سطح استان، طرح ساماندهی کودکان خیابانی را در سطح شهر رشت اجرایی خواهیم کرد.

وی هدف از اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی را حذف کار کودک از خیابان از طریق مهیا کردن شرایط زندگی مناسب در خانواده و افزایش مسئولیت پذیری والدین در ایفای وظایف والدگری دانست و اظهار کرد: سال گذشته مبلغ قابل توجهی جهت توانمندسازی خانواده ها اختصاص دادم و این حمایت ها مشروط به روانه نکردن کودکان به خیابان است.

جعفری، حضور کودک در خیابان را یکی از مصادیق عینی کودک آزاری دانست و تصریح کرد: طرح مذکور با همکاری شهرداری رشت و کمیته امداد و دادستانی و پلیس امنیت و بهزیستی به زودی در خیابان ها اجرایی می شود. همچنین کودکان فاقد سرپرست موثر را در مراکز بهزیستی نگهداریم می کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا