روز عصای سفید به‌معنای ناتوانی نابینایان نیست.
روز عصای سفید به‌معنای ناتوانی نابینایان نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه روز عصای سفید به‌معنای ناتوانی نابینایان و کم‌بینایان نیست، گفت: تاریخ ادبیات ایران و جهان مفاخر روشندل بسیار فعالیت داشته و دارند.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، در نشستی به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید با اشاره به اینکه اگر چشم ظاهر نداشته باشیم عیب محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: نداشتن چشم دل برای انسان‌ها یک نقص به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های برجسته ای در میان افراد روشندل وجود دارند و نمونه‌های بسیاری از این افراد را می‌توان در ادبیات جهان و ایران نام برد، افزود: رودکی یکی از این نمونه‌ها در ادبیات ایران است به واسطه شعرهای زیبا که با چشم دل سروده به عنوان پدر شعر فارسی مشهور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه در ادبیات غرب، هومر یکی از این نمونه‌های است که اثر ایلیاد و ادیسه این نویسنده یکی از بهترین آثار در ادبیات جهان محسوب می‌شود، گفت: در ادبیات عرب نیز نمونه‌های برجسته همانند «طه حسین» حضور دارند که از روشندلان هستند.

فاضلی افزود: در ادبیات فارسی نیز «محمد خزائلی» و امروز نیز دکتر «قدم‌علی سرامی» کم بینا بوده و از مفاخر ادبیات ما محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام به عنوان یک نمونه و الگو برای ما مسلمانان محسوب می‌شود زمانی که در جنگ‌های حضور می‌یافت فردی به نام «عبدالله بن ام مکتوم» را که فردی روشندل بود به جای خود در مدینه قرار می‌داد، اظهار کرد: این فرد به دلیل جایگاه بسیار بالای خود در برخی از جنگ‌ها در کنار پیامبر گرامی اسلام قرار می‌گرفت و بالاخره در جنگ قادیسه به شهادت رسید باید از این رفتار پیامبر گرامی اسلام الگوبرداری کنیم.

در پایان از علی عابدین‌زاده و عارف سلیمی کارمندان روشندل و نابینای این اداره‌کل تجلیل شد.