رفع تداخلات اسناد کشاورزی حاشیه تالاب انزلی
رفع تداخلات اسناد کشاورزی حاشیه تالاب انزلی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: رفع تداخلات صدور اسناد کشاورزی برای افرادی که در حاشیه تالاب فعالیت می‌کنند به زودی انجام خواهد شد و در آینده نزدیک پایان رفع تداخل اعلام می‌شود که بتوانیم برای حقوق مکتسبه به صورت قانونی اقدام کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا – صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شنبه ۸ بهمن ماه در نشست بررسی میدانی معضلات و مشکلات تالاب بین المللی انزلی که در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حضور معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گیلان، کارگروه های رفع تداخل در چهار شهرستان حاشیه تالاب فعال شد و طی قراردادی که با مشاور بسته شد سه قرارداد با سطح ۱۵ هزار هکتار، ۸۲۰۰ هکتار و همچنین ۱۴۰۰ هکتار اقدامات شروع شد.

وی با بیان اینکه در کل شهرستان بندرانزلی قرارداد بسته شده است، افزود: از ۱۹ هزار و ۴۵۸ هکتار تالاب انزلی که در کنوانسیون رامسر به عنوان قدیمی ترین مرجع به آن اشاره شده، شرکت آب منطقه ای استان سطوح بالاتری را مشخص کرد که با خروج طرح هادی از بستر تالاب ۲۳ هزار هکتار باقی ماند و بخشی از آن مستثنیات بود.

محمدی ادامه داد: از طریق اداره کل منابع طبیعی استان به شرکت آب منطقه‌ای مکاتبه رسمی صورت گرفت و رفع تداخل انجام شد و بخش دیگر هم در تداخل اراضی ملی و واگذاری بود که در کارگروه رفع تداخل و با تفسیر عکس های دهه ۴۰ و ۶۰ و واگذاری های اراضی ملی مشخص می شود.

رئیس سازمان  جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در حوزه رفع تداخل تالاب ۳۵۰۰ هکتار در شهرستان و استان انجام شده، تصریح کرد: از طریق کمیسیون ماده سه این اراضی باید تحویل داده شود.

وی تاکید کرد: با انجام رفع تداخلات صدور اسناد کشاورزی برای افرادی که در حاشیه تالاب فعالیت می‌کنند به زودی انجام خواهد شد زیرا کار ۳۵۰۰ هکتار آن انجام شده و با توجه به اینکه کل سطح تالاب را قرارداد بستیم و کارگروه ها را فعال کردیم، در آینده نزدیک پایان رفع تداخل اعلام می‌شود که بتوانیم برای حقوق مکتسبه به صورت قانونی اقدام کنیم.

محمدی اضافه کرد: جهاد کشاورزی شهرستان انزلی در مکاتبه ای که با دهیاران منطقه داشت ۱۰ روز فرصت داد که چنانچه حق و حقوق مکتسبه و مدارک دارند ارایه دهند تا شرایط قانونی اعمال شود و حق کسی ضایع نشود.

وی گفت: غالب فعالیت هایی که در حاشیه تالاب است در راستای محیط زیست هستند، از جمله آب بندان و استخر پرورش ماهی؛ همچنین فعالیت های تولید برنج که اینها منافاتی ندارد و اگر شرایط فعالیت آنها محرز شود برای آن قسمت هم برنامه ریزی می کنیم، ولی الان نمی توانیم مانع فعالیت آنها شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به معضل سنبل آبی در تالاب، خاطرنشان  کرد: یکی از دامداران منطقه از سنبل آبی به شکل موردی برای خوراک دام استفاده کرده و نتایج خوبی گرفته که در قالب پروپوزالی که پژوهشکده آبزی پروری و موسسه علوم دامی در وزارت جهاد کشاورزی شروع کرده نمونه‌ها را گرفته و امیدواریم نتایج تحقیقات آنها که ارزش غذایی داشته باشد به شکل رسمی اعلام شود.

  • منبع خبر : ایسنا