۱۰۵ اخطار برای تغییر کاربری غیر مجاز اراضی گیلان در نوروز صادر شد
۱۰۵ اخطار برای تغییر کاربری غیر مجاز اراضی گیلان در نوروز صادر شد
سرپرست مدیریت امور اراضی گیلان گفت: ۱۰۵ اخطار توسط گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی ویژه نوروز "۲۸ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰" در این استان صادر و اقدامات غیر مجاز متوقف شده است.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، «فرهاد فتاحی» با بیان اینکه ادارات حقوقی جهاد کشاورزی شهرستان ها پس از بررسی مستندات، موقعیت عرصه و نیز با احراز تخلف و قرارگیری عرصه در قلمرو و قانون حفظ کاربری نسبت به اجرای مواد انضباطی قانونی اقدام می کنند گفت: یگان حفاظت و گشت های حفظ کاربری اراضی کشاورزی گیلان در تعطیلات نوروزی در ۲ نوبت صبح و عصر نسبت به اعمال نظارت ها اقدام کردند.

وی افزود: در این مدت ۳۴۱ نفر روز مامور در قالب ۱۷ اکیپ حفاظتی افزون بر یک هزار و ۸۴۰ ساعت حضور در ماموریت و یک هزار و ۱۱۲ ساعت گشت زنی را به ثبت رساندند.

فتاحی خاطر نشان کرد: با استناد به ماده سه قانون حفظ کاربری مالکان یا متصرفانی که به صورت غیر مجاز نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام کنند، برای بار اول علاوه بر قلع بنا یک تا سه برابر ارزش زمین جریمه نقدی و در صورت تکرار علاوه بر قلع بنا به حداکثر جزای نقدی و یک تا شش ماه حبس محکوم می شوند.

سرپرست مدیریت امور اراضی گیلان عنوان کرد: اراضی داخل محدوده قانونی شهرها و اراضی محدوده طرح هادی روستایی از شمول قانون حفظ کاربری مستثنی هستند و متخلفان از قانون در صورت اعاده عرصه به وضع سابق و حالت قابل کشت مشمول سایر جرایم نمی‌شوند.

وی بیان داشت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و اهمیت زمین در تولید غذا، امنیت غذایی و خودکفایی کشور برنامه های حفاظت از اراضی کشاورزی به ویژه شالیزارهای گیلان در اولویت جهاد کشاورزی است.

فتاحی ادامه داد: ۱۳۱ سامانه ارتباط مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی آماده دریافت گزارش های مردمی در زمینه هایی چون تغییر کاربری اراضی زراعی، باغ ها، تفکیک و خرد کردن زمین های کشاورزی، تصرفات غیرقانونی و زمین خواری و استفاده غیرمجاز از اراضی است.

شایان ذکر است، برنج محصول استراتژیک کشور و اراضی شالیزاری از منابع مهم تولید ثروت در استان گیلان می باشد بنابراین حفظ اراضی شالیزاری حائز اهمیت بوده و از اولویت های جهاد کشاورزی است.

استان گیلان دارای ۴۰۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است.