برخی از شالیزارهای گیلان آبستن خوشه زنی
برخی از شالیزارهای گیلان آبستن خوشه زنی
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش‌بینی می‌شود، خوشه‌زنی ساقه‌های برنج را طی چند روز آینده در برخی از شالیزارهای استان شاهد باشیم.  

علی موسوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد اظهار کرد: با نوبت‌بندی آبی که در حال انجام است، مشکل خاصی در شالیزارها نداشتیم و امیدواریم روزهای در پیش‌رو را نیز به خوبی سپری کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: تاکنون ۳۱۷ هزار شالیکار گیلانی ۲۱۴ هزار هکتار معادل ۹۰ درصد شالیزارهایشان را وجین کرده‌اند.

موسوی در خصوص زمان خوشه زنی ساقه‌های برنج ادامه داد: طی چند روز آینده شاهدخوشه‌زنی در برخی از شالیزارهای استان خواهیم بود که به محض مشاهده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده بهینه شالیکاران از منابع آبی موجود خاطرنشان کرد: شالیکاران گیلانی امسال با همتی مضاعف و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در هنگام خزانه گیری و مدیریت آب، کشت و کار شالیزارهایشان را با سرعت بیشتری انجام داده اند.

موسوی با بیان اینکه بخشی از نشاکاری شالیزارهای گیلان به روش ماشینی و بخشی هم به روش سنتی انجام می‌شود، اضافه کرد: ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان امسال به روش ماشینی کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در داخل شبکه از آب سد سفیدرود و بقیه خارج از شبکه از آب رودخانه ها، آب بندان‌ها و چاه‌ها بهره‌مند هستند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا