افزون بر یک‌هزار و ۷۵۰ تن بذرگواهی شده برنج در گیلان تولید شد
افزون بر یک‌هزار و ۷۵۰ تن بذرگواهی شده برنج در گیلان تولید شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۷۵۰ تن انواع بذرگواهی شده برنج در استان تولید شد و کار توزیع آن هم در دست انجام است.

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در این گفت و گو اظهار کرد: در سال زراعی پیش رو با ابلاغ برنامه تولید بذور مادری و گواهی شده برنج به گیلان، برنامه‌ریزی و اجرای مراحل تولید با همکاری موسسه تحقیقات برنج، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، شرکت خدمات حمایتی، اتحادیه تعاونی روستایی استان و شرکت ها و افراد حقیقی تولیدکننده انجام شد.

وی با بیان اینکه تولید بذرگواهی شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: بذرگواهی تولیدی شده در سال جاری انواع ارقام هاشمی، خزر، آنام، گیلانه، رش، گیلار، کیان و شیرودی را شامل می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: این بذرهای مادری و گواهی شده به ارزش ریالی افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال می‌تواند سطحی معادل ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان را تحت پوشش کشت قرار دهد.

وی با اشاره به برنامه توزیع انواع کود برای سال زراعی پیش رو در گیلان اضافه کرد: از اول مهرماه تا بیست و پنجم ماه جاری ۶ هزار و ۹۷۰ تن انواع کود شامل اوره، فسفاته و پتاسه در استان گیلان توزیع شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در این مدت ۶ هزار و ۳۰۰ تن کود اوره، ۳۸۰ تن کود فسفاته و ۲۹۰ تن کود پتاسه توزیع شد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، ارقام کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا