اطلاعات جدیدی از ساعت‌ هوشمند بعدی سامسونگ
اطلاعات جدیدی از ساعت‌ هوشمند بعدی سامسونگ
سامسونگ قصد دارد طی ماه‌های آینده از ساعت‌های هوشمند سری ۴ خود رونمایی کند که گلکسی واچ اکتیو ۴ را هم شامل می‌شود. در رابطه با این محصول خبرهای زیادی منتشر شده اما در خبر جدید، متوجه شدیم سامسونگ قصد دارد از تراشه‌ای ۵ نانومتری به عنوان قلب تپنده‌ی آن استفاده کند.

گلکسی واچ ۴ و واچ اکتیو ۴ قرار است ساعت‌های هوشمند سامسونگ برای رقابت با نماینده‌های قدرتمند اپل در سال ۲۰۲۱ باشند. این محصولات احتمالا اوایل نیمه‌ی دوم امسال عرضه می‌شوند و خب به همین خاطر خبرهای زیادی هم در رابطه با آن‌ها و قابلیت‌های متنوع‌شان شنیدیم. البته متاسفانه در رابطه با تاریخ دقیق رونمایی از آن‌ها خبری در اختیار نداریم اما خب می‌دانیم به آن زمان بسیار نزدیک شده‌ایم. چرا که این روزها دائما خبرهایی پیرامون کهکشانی‌های کوچک شرکت کره‌ای منتشر می‌شود.

مثلا یکی از خبرهای بسیار مهمی که پیرامون این محصولات وجود دارد، تجهیز آن‌ها به سیستم‌عامل WearOS گوگل است که البته در رویداد I/O متوجه شدیم شرکت آمریکایی نسخه‌ی جدیدی از آن را با نام Wear و با همکاری سامسونگ طراحی کرده که ترکیبی است از قابلیت‌های متنوع و جذاب این سیستم‌عامل و تایزن سامسونگ. بنابراین دیگر خبری از WearOS نیست و سیستم‌عامل جدید فقط Wear نام دارد. سامسونگ هم اخیرا اعلام کرد ساعت‌های هوشمند خود را به مدت سه‌سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌کند. بدین ترتیب گلکسی واچ‌ها هم به اندازه‌ی گوشی‌های این شرکت از لحاظ نرم‌افزاری پشتیبانی می‌شوند.

اما خبری که امروز منتشر شد یک ادعا از سوی معروف‌ترین و موثق‌ترین افشاگر شرکت یعنی Ice Universe است که در جدیدترین پست خود در توییتر اعلام کرد پردازنده‌ای که قرار است به عنوان قلب تپنده‌ی گلکسی واچ اکتیو ۴ ایفای نقش کند، بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده و در نتیجه در مصرف انرژی بسیار صرفه‌جویی خواهد شد.

البته ساعت‌های هوشمند کنونی شرکت هم در مصرف انرژی عملکرد خوبی داشته و چندین روز دوام می‌آورند اما خب اگر قرار باشد یک پردازنده‌ی کم‌مصرف‌تر در آن‌ها بکار گرفته شود، وضعیت بسیار بهتر هم خواهد شد. چون مثلا ساعت‌های هوشمند کنونی شرکت یعنی گلکسی واچ ۳ واچ اکتیو ۲ از پردازنده‌ی اگزینوس ۹۹۱۰ سامسونگ که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است بهره می‌برند. با این حال وضعیت شارژدهی مناسبی دارند. حال تصور کنید لیتوگرافی پردازنده قرار است نصف شده و به ۵ نانومتر کاهش پیدا کند؛ قطعا شاهد یک پیشرفت چشمگیر در این زمینه خواهیم بود.

ترکیب این پردازنده‌ی قدرتمند و کم‌مصرف با سیستم‌عامل جدید و فوق‌العاده مجهزی که در نتیجه‌ی همکاری دو شرکت بزرگ کره‌ای و آمریکایی طراحی شده، نوید یک آینده‌ی درخشان را برای سامسونگ می‌دهد. شرکتی که در این زمینه فعلا پشت سر اپل ایستاده و شاید به خاطر هماهنگی با آیفون‌ها، بتواند در سال‌های آینده در این زمینه از اپل پیشی بگیرد.

همانطور که می‌دانید، ساعت‌های هوشمند اندرویدی معمولا با آیفون‌ها سازگاری دارند اما اپل واچ‌ها فقط با آیفون کار می‌کنند. اما خب در عین حال فروششان بسیار بیشتر است چون مجهز و قدرتمند هستند. اگر سامسونگ بتواند با همکاری گوگل، نرم‌افزارهای فراوانی را به ساعت‌های هوشمند خود بیاورد و از طرفی میزان هماهنگی آن را با گوشی‌های آیفون افزایش دهد، شاید بتواند سهم بزرگی از بازار ساعت‌های هوشمند را مال خود کند.

اما در این خبر در رابطه با شکل ظاهری گلکسی واچ اکتیو ۴ هم صحبتی شده. Ice Universe معتقد است شیشه‌ی ۲.۵ بعدی که در گلکسی واچ اکتیو ۲ شاهد بودیم قرار است این‌بار جای خود را به صفحه‌ای کاملا تخت بدهد. همچنین حواشی نمایشگر هم بسیار کم‌تر خواهد بود. البته گلکسی واچ اکتیو ۲ یکی از ساعت‌های هوشمند خوب بازار با حواشی بسیار کم است اما خب به نظر می‌رسد واچ اکتیو ۴ از این حیث عملکرد بهتری خواهد داشت که خب این موضوع را به فال نیک گرفته و از آن استقبال می‌کنیم. از طرفی با این کار، ساعت‌های هوشمند اپل هم با چالش بزرگی مواجه خواهند شد.

افشاگر یاد شده اما در رابطه با جنس بدنه‌ی ساعت هم صحبت‌هایی کرد و معتقد بود سامسونگ در ساخت واچ اکتیو ۴ از آلیاژ تیتانیوم استفاده می‌کند. اما خب در این رابطه اصلا نمی‌توانیم با قاطعیت صحبت کنیم. اگرچه Ice Universe منبع قابل اعتمادی است اما آن طرف قضیه، یک افشاگر معروف دیگر یعنی رونالد کوانت هم گفته بود در ساخت بدنه‌ی واچ اکتیو ۴ از ترکیب آلومینیوم و فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. حال اینکه حرف کدام یک از این دو افشاگر به حقیقت می‌پیوندد مشخص نیست. البته این احتمال هم وجود دارد به صورت کلی جنس این ساعت از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ باشد و یک مدل خاص ساخته شده از تیتانیوم هم در کنار آن‌ها در نظر گرفته شود.

اینطور که به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد باید واچ اکتیو ۴ را به همراه گلکسی واچ ۴، در رویداد آنپکد ماه آگوست یا جولای سامسونگ شاهد باشیم. رویدادی که احتمالا در آن شاهد رونمایی از گوشی‌های تاشو یا گلکسی S21 فن ادیشن خواهیم بود. فعلا در این رابطه یعنی تاریخ دقیق رونمایی از ساعت‌های هوشمند شرکت خبری نداریم اما یقین داریم اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، قطعا کهکشانی‌های کوچک سامسونگ، در جمع بهترین ساعت‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت.

از لحاظ قابلیت اما به نظر می‌رسد واچ اکتیو ۴ به سنسور سنجش ضربان قلب و اندازه‌گیر نوار قلب (ECG) مجهز شود. سنسور سنجش میزان قند خون هم که گفته شده بود فقط به مدل گلکسی واچ ۴ راه پیدا می‌کند اما خب بعدا خبری منتشر شد و کلا وجود آن را تکذیب کرد. بنابراین حتی اگر قرار به وجود سنسور سنجش میزان قند خون باشد، در واچ اکتیو ۴ خبری از آن نخواهد بود.

از لحاظ قیمت اما گفته می‌شود واچ اکتیو ۴ احتمالا ۲۷۹ دلار در مدل پایه قیمت‌گذاری می‌شود. این یعنی سامسونگ قصد دارد این محصول را به عنوان رقیب مستقیم اپل واچ SE راهی بازار کند که آن هم از قابلیت‌های بسیار خوبی بهره می‌برد. در نهایت اما باید به این نکته اشاره کنیم که گلکسی واچ اکتیو ۴ طبق شنیده‌ها در دو مدل مجهز به LTE و بلوتوث و در اندازه‌های ۴۰ و ۴۲ میلی‌متر عرضه می‌شود.

خبرهای بیشتر پیرامون این ساعت و مدل استاندارد باید طی هفته‌های آینده منتشر شود چون تقریبا به نیمه‌ی دوم سال نزدیک شده‌ایم و طبیعی است در رابطه با قابلیت‌های این محصولات بیشتر بدانیم.

 

  • منبع خبر : آخرین خبر