کمک ۳۰۰۰ میلیاردی دولت به کشاورزی در سال خشک
کمک ۳۰۰۰ میلیاردی دولت به کشاورزی در سال خشک
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با تاکید بر نهادینه شدن بیمه حوادث اجباری برای افراد داری برق، تصریح کرد: مدیریت بحران نگاه جامعه نگری دارد و باید از همه ظرفیت ها برای ایجاد هماهنگی استفاده کنیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در بخش کشاورزی به سمت پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه کشاورزی رفتیم و دولت از محل تبصره ۱۳ قانون بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومان به این صندوق کمک خواهد کرد.

اسماعیل نجار در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان، تغییر اقلیم را یک واقعیت دانست که سالیان اخیر با آن مواجه هستیم و اظهار کرد: علیرغم معضلات ناشی از وقوع سیل در بهار سال ۹۸، سال آبی خوبی داشتیم و ۲۵۰ سد کشور آبگیری ۷۰ درصدی داشتند و ۶۷ تالاب و دریاچه از کم آبی خارج شدند.

وی با بیان اینکه هفته آینده جلسه مدیریت بحران را با حضور وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان هواشناسی جهت برنامه ریزی در سطح کشور برگزار خواهیم کرد، افزود: فقط استان گیلان با کم آبی مواجه نیست و در سطح کشور شاهد معضل تامین آب شرب و کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از تخصیص اعتبار ۱۸۵۰ میلیارد تومانی به وزارت نیرو طی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: این اعتبار را علیرغم وجود بارش مناسب، جهت کاهش تنش آبی به وزارت نیرو پرداخت کردیم و در سال جاری نیز در صورت امکان به تخصیص می یابد.

نجار، از مدیریت بحران استان ها خواست از ردیف های اعتباری نهایت استفاده را ببرند و گفت: با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و باید با برنامه ریزی مناسب از بحران کم آبی عبور کنیم لذا در بخش کشاورزی به سمت پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه کشاورزی رفتیم و دولت از محل تبصره ۱۳ قانون بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومان به این صندوق کمک خواهد کرد.

وی همچنین از تخصیص اعتبار جهت استمهال وام های کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه خسارات بخش کشاورزی دیده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، به صراحت قانون بودجه در ماده ۱۶ اشاره کرد و یادآور شد: براساس وظایف قانونی سازمان مدیریت بحران، طی سال گذشته ۵۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت. در سال جاری نیز ۷۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کردیم که تنها ۶۰۰ میلیارد تومان آن عملیاتی می شود.

نجار، با بیان اینکه برنامه ریزی ها جهت کاهش خسارت خشکسالی احتمالی براساس شاخص های جهانی بارش، رطوبت، تبخیر و گرما انجام می شود، عنوان کرد: باید زمینه کاهش خسارت به مردم و هزینه های دولت را فراهم کنیم.

وی مقابله با خسارات ناشی از رانش زمین را نیازمند مطالعات فنی و کارشناسی دانست و اظهار کرد: صرفا جابجایی روستا و احداث واحدهای مسکونی جدید برای مردم مناطق رانشی جوابگو نیست، زیرا جدا کردن مردم از حوزه سرزمینی دشوار است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، با تاکید بر نهادینه شدن بیمه حوادث اجباری برای افراد داری برق، تصریح کرد: مدیریت بحران نگاه جامعه نگری دارد و باید از همه ظرفیت ها برای ایجاد هماهنگی استفاده کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا