۸۰ درصد شالیزارهای گیلان با کمباین برداشت می‌شوند
۸۰ درصد شالیزارهای گیلان با کمباین برداشت می‌شوند
رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد شالیزارهای استان با استفاده از کمباین برداشت می‌شود، گفت: معاینه فنی این دستگاه‌ها برای کاهش ضایعات برنج اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان روز پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ در این گفت و گو با اشاره به فعالیت پنج هزار دستگاه کمباین در گیلان اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها عمر حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین در استان بیش از هفت سال و مربوط به قبل از سال ۹۵ است از این‌رو این تعداد از دستگاه‌ها باید حتما معاینه فنی شوند و انجام این کار برای آنها اجباری است.

وی عنوان کرد: در این راستا طرح معاینه فنی دستگاه‌های کمباین برنج از سوی این سازمان با همکاری تعاونی کمباین‌داران استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح برای کمباین‌های با عمر بیش از هفت سال در گیلان اجباری است، اظهار کرد: کمباین‌داران برای معاینه فنی این ماشین‌آلات باید به دفاتر تعاونی کمباین‌داران و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه صاحبان این ماشین آلات به طرح معاینه فنی اضافه کرد: کمباین‌های قبل از سال ۹۵ حتما باید معاینه فنی شوند و بعد از انجام این کار برای دریافت سوخت به مدیریت‌های سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کار معاینه فنی کمباین‌ها توسط کارشناسان آموزش دیده نظام مهندسی کشاورزی انجام می‌شود، اضافه کرد: صاحبان این دستگاهها حتما برای معاینه فنی کمباین خود اقدام کنند تا از این طریق شاهد کاهش ضایعات محصول برنج باشیم.

پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح در استان گیلان بیش از ۱۰ هزار تن شلتوک از دایره ضایعات خارج و به برنج مصرفی مرغوب تبدیل شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را دارد.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا