۸۰درصد محصول برنج در گیلان برداشت شده است
۸۰درصد محصول برنج در گیلان برداشت شده است
اکبرزاده از برداشت ۸۰درصدی محصول برنج از شالیزارهای گیلان خبر داد و گفت:برای جلوگیری در ضایعات برنج کشاورزان عملیات خشک کردن شالی را در هوای آزادو در شالیکوبی ها انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی گیلان، «ابراهیم اکبرزاده»با بیان اینکه از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان تا روز (۳۰ مرداد) معادل ۱۹۰ هزارو ۵۴۱ هکتار از شالیزارهای استان برداشت برنج انجام شده است افزود: از این میزان معادل ۱۴۲هزار و ۹۰۶ هکتار به صورت مکانیزه و ۴۷ هزار ۶۳۵  هکتار به شکل دستی برداشت شده است.

مدیرامور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به برداشت۸۰درصدی مزارع استان بیان   کرد: برداشت برنج صبح‌ها پس از خشک شدن شبنم باید انجام شود.

وی همچنین از کشاورزان گیلانی خواست پس از عملیات برداشت شالی از سوزاندن کاه و کلش جدا خودداری کنند، چرا که علاوه بر بحث های زیست محیطی، فروش کاه وکلش منبع درآمدی خوبی می تواند برای آنان باشد.

اکبرزاده همچنین اقدام به موقع در خشک کردن شالی در هوای آزاد و در شالیکوبی ها را از دیگر مواردی عنوان کرد که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند و ادامه داد: با این کار ازضایعات برنج جلوگیری به عمل می‌آید.

گفتنی است، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که رتبه اول از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، انواع صدری از جمله دمسیاه جزو رقم‌ های کیفی و ارقام خزر، انام، شیرودی و گیلانه جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری سازمان جهادکشاورزی گیلان