هدف گذاری و برنامه ریزی ۶ ماهه طرح های فاضلاب رشت
هدف گذاری و برنامه ریزی ۶ ماهه طرح های فاضلاب رشت
در سفر یک روزه معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به استان گیلان اهداف و برنامه های آبفای گیلان تا پایان شهریور ماه، برای عملیاتی نمودن طرح های فاضلاب رشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور  به منظور پیگیری وضعیت اجرای پروژه های فاضلاب وارد گیلان شد و طی نشست با مدیرعامل و مجموعه معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب این شرکت، با حضور مشاورین و پیمانکاران طرح فاضلاب رشت، چگونگی روند اجرای پروژه های فاضلاب را مورد بررسی قرار داد.

در ابتدای این نشست علیرضا غیاثی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به اهمیت پروژه های فاضلاب در حوزه زیست محیطی که مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته به تشریح وضعیت پروژه های فعال در  این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در راستای کاهش بار آلودگی فاضلاب خانگی از بستر رودخانه ها، برنامه ای تدوین شد که با هدف گذاری انجام شده تا پایان شهریور ماه ، بخشی از پروژه ها تکمیل و قابل بهره برداری باشد.

وی با بیان اینکه جهت انتقال فاضلاب بهداشتی به تصفیه خانه ها رفع انفصال ها در شبکه فاضلاب در اولویت است افزود: با جدیت و فعالیت در چند حوزه کاری شامل لوله گذاری، ساخت ایستگاه پمپاژ و نصب انشعابات، خواهیم توانست در فازهای مختلف از پروژه ها بهره برداری نمائیم. 

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به قرارداد شرکت گوهررود در تکمیل بخشی از طرح بزرگ فاضلاب رشت گفت: این طرح با مبلغ یک هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان در حال اجراست که شامل اجرای ۵۶ کیلومتر لوله گذاری، احداث ۷ باب ایستگاه پمپاژ و نصب ۱۱ هزار و ۵۷۰ فقره انشعاب می باشد که با تکمیل آن بیش از ۴۹ هزار نفر از مزایای آن برخوردار خواهند شد و ۱۰ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز فاضلاب تولید شده به تصفیه خانه هدایت می شود.

غیاثی به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تصفیه خانه فاضلاب جنوبی شهر رشت (مسکن مهر) نیز اشاره کرد و افزود: این  تصفیه خانه با ظرفیت تصفیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز ، جمعیت ۶۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار خواهد داد و برای تکمیل آن تاکنون ۶۶٫۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

سپس ذوالفقار مهدی زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر جلسات و بازدیدهای گذشته و دستور مقام عالی وزارت نیرو مبنی بر پیگیری موضوع مهم ساماندهی طرح فاضلاب گیلان تصریح کرد: برنامه ریزی ۶ ماهه آبفای گیلان جهت اجرای پروژه های فاضلاب به منظور کاهش بار آلودگی از رودخانه ها و همچنین نقشه های تفصیلی و اقدامات انجام شده به مقام عالی وزارت گزارش خواهد شد .

وی همچنین با تأکید بر عملیاتی بودن برنامه های تدوین شده افزود: جهت عملیاتی نمودن این طرح، باید برنامه ریزی شود و اولویت ها مشخص شود و در تهیه برنامه ها ، عملیاتی بودن آن مورد توجه قرار گیرد و همچنین اعتبارات مورد نیاز نیز پیش بینی شود.

گفتنی است در این سفر هاشم خمر مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای طرح های آب و فاضلاب کشور و سبوحی ناظر استان در حوزه آن اداره کل ، معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور را همراهی نمودند که در پایان سفر نیز از تصفیه خانه فاضلاب جنوبی شهر رشت (مسکن مهر) بازدید شد. 

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان