۱۰ برنامه برای تقویت صدای ویندوز در لپ‌تاپ و دسکتاپ
۱۰ برنامه برای تقویت صدای ویندوز در لپ‌تاپ و دسکتاپ
بسیاری از کاربران ویندوز از لپ‌تاپ‌هایی استفاده می‌کنند که به دلیل فشردگی قطعات و بلندگوهای کوچک، کیفیت صدای بالایی ارائه نمی‌دهند. خرید بلندگوی جانبی یکی از گزینه‌های رایج برای تقویت صدای ویندوز است؛ اما روش‌های ارزان‌تری مانند استفاده از اپ‌های مرتبط هم وجود دارد.

متأسفانه سرویس Audio Mixer ویندوز قابلیت‌های چندانی در اختیار علاقه‌مندان قرار نمی‌دهد و نمی‌تواند صدای دلخواه را به کاربر تحویل دهد. کافی است از یک پخش‌کننده‌ی دارای اکولایزر مانند VLC استفاده کنید تا متوجه اختلاف کیفیت صدا شوید. ولی اگر می‌خواهید در تمامی قسمت‌های ویندوز، هنگام بازی کردن، پخش ویدیوهای یوتیوب و سایر امور، کیفیت صدای بهتری داشته باشید می‌توانید از برنامه‌ی معرفی شده در ادامه‌ی لیست استفاده نمایید.

Boom 3D
برنامه‌ی Boom 3D با انتشار نسخه‌های مخصوص iOS و مک توانسته است بیش از ۴۰ میلیون کاربر را به سوی خود جذب کند. چندی پیش، شرکت مادر توسعه‌دهنده‌ی برنامه تصمیم گرفت تا نسخه‌ای برای ویندوز ۱۰ نیز روانه‌ی بازار کند. استفاده‌ی آسان و امکان افزایش حجم صدای ویندوز از مهم‌ترین قابلیت‌های آن به شمار می‌رود. همچنین از الگوریتم صدای فراگیر سه بعدی استفاده می‌کند و حساسیت آکوستیک را افزایش می‌دهد. از سایر ویژگی‌های برنامه می‌توان به پیش تنظیم‌های متنوع با امکان شخصی‌سازی، اکولایزر قدرتمند، پشتیبانی از ایرفون و هدفون برای صدای فراگیر، افکت‌های گوناگون و باس بوستر در کنار پشتیبانی از سایر پخش‌کننده‌ها و سرویس‌های استریم اشاره کرد.

FxSound
FxSound در واقع یک اکولایزر با محیط مینیمال محسوب می‌شود که قادر به تقویت صدای ویندوز است. پشتیبانی از حالت‌های متنوع مانند خروجی با رزولوشن پایین و دستگاه‌های جانبی مثل جوک باکس از ویژگی‌های برنامه محسوب می‌شوند. همچنین رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن آسان خواهد بود و به صورت کامل با ویندوز ۱۰ سازگار است. بیشتر قابلیت‌های برنامه مشابه با Boom 3D است اما امکان استفاده از پیش تنظیم‌های متناسب با ژانرهای مختلف موسیقی هم وجود دارد. اگرچه دسترسی کامل برنامه پولی است اما نسخه‌ی رایگانی هم در دسترس قرار دارد.

Equalizer APO
Equalizer APO برنامه‌ای مختص به افزایش و تقویت صدای ویندوز است که تمامی دسترسی‌های آن به رایگان در دسترس است. برنامه به صورت رایگان عرضه شده و بسیار سبک است؛ در نتیجه حجم پردازشی چندانی به پردازنده تحمیل نمی‌کند. پشتیبانی از تعداد کانال نامحدود، افزونه‌ی VST، فیلترهای نامحدود و نداشتن تاخیر از قابلیت‌های مهم برنامه است.

همچنین امکان استفاده از رابط کاربری اکولایزرهای محبوب Voicemeeter و Peace وجود دارد. محیط گرافیکی برنامه ممکن است کمی دور از سادگی باشد و در نگاه اول برای برخی کاربران پیچیده به نظر برسد. بیشتر گزینه‌ها نیز به صورت یکجا در رابط کاربری قرار گرفته است و محیط مجزایی برای آن‌ها وجود ندارد. اما با نصب رابط کاربری Peace می‌توان از چنین مشکلی دوری کرد.

Fidelizer Audio Enhancer
برنامه‌ی Fidelizer Audio Enhancer می‌تواند ولوم صدای ویندوز را در به سطح مطلوبی افزایش دهد تا کیفیت صدا بهبود پیدا کند. بیشتر برنامه‌ها مانند یوتیوب، VLC و اسپاتیفای پشتیبانی می‌شوند. سرویس‌های استریم محتوا مانند Qobuz و Tidal نیز در فهرست پشتیبانی قرار دارند. متأسفانه در نسخه‌ی رایگان، تنظیمات برنامه هنگام خاموش کردن یا خارج شدن از حساب کاربری ویندوز ذخیره نمی‌شوند و کاربر نیازمند اجرای دوباره برنامه و ثبت تنظیمات است.

فرایند نصب برنامه و ایجاد تنظیمات اولیه و شخصی‌سازی در راهنمای آن با جزئیات بسیاری توضیح داده شده است. در نسخه‌ی کامل امکان دسترسی به هفت پروفایل صوتی پیش‌فرض وجود دارد. سه نسخه‌ی پلاس، پرو و رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند که به ترتیب امکان آن‌ها محدودتر و کمتر می‌شود.

Ear Trumpet
Ear Trumpet یک برنامه‌ی اختصاصی برای تقویت صدای ویندوز نیست؛ بلکه بیشتر نقش افزونه‌ای برای Audio Mixer پیش‌فرض ویندوز را دارد. کاربران به کمک آن می‌توانند حجم صدا برای برنامه‌های مختلف را به صورت جداگانه مدیریت کنند. نصب برنامه و افزودن دستگاه‌های صوتی به آن بسیار آسان است. امکان دریافت رایگان از مایکروسافت استور وجود دارد. حالت تاریک، پشتیبانی از چندین زبان و تعریف کلیدهای میانبر از سایر قابلیت‌های شایان ذکر به شمار می‌روند.

Voice Meeter
Voice Meeter از بهترین برنامه‌های رایگان بهبود صدا در ویندوز است. برخلاف Ear Trumpet که به کمک آن تنها می‌توان حجم صدای هر برنامه را تغییر داد، Voice Meeter دسترسی به گزینه‌های بسیار بیشتری جهت شخصی‌سازی در هر برنامه را ممکن می‌سازد. در واقع به کمک آن می‌توان یک اکولایزر حرفه‌ای به هر برنامه اختصاص داد. امکانات برنامه بسیار زیاد است و برای استفاده از حداکثر پتانسیل و قابلیت‌ها بهتر است اقدام به مطالعه‌ی فایل راهنما و مشاهده‌ی ویدیوهای آموزشی در یوتیوب کنید.

Viper4Windows
Viper4Windows در دو نسخه‌ی اختصاصی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و اندروید در دسترس قرار دارد. جامعه‌ی کاربری برنامه، پشتیبانی مطلوبی از آن به عمل می‌آورند. همچنین ممکن است چنین ابزاری را در بسیاری از رام‌های سفارشی در موبایل‌های اندرویدی دیده باشید که به عنوان برنامه صوتی پیش‌فرض در نظر گرفته شده است. سه حالت مختلف برای موسیقی، فیلم و فری‌استایل و چندین حالت برای صدای فراگیر وجود دارد. فشرده‌ساز صدا، هشدار مدت زمان استفاده‌ی طولانی مدت و اکولایزر نیز در دسترس کاربران هستند.

Audio Retoucher
اگر به دنبال ابزاری ساده و کاربردی برای تقویت صدای ویندوز هستید می توانید از Audio Retoucher بهره ببرید. قشر هدف برنامه، کاربرانی هستند که دانش فنی بالایی ندارند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان بتوانند صدای دستگاه خود را بهبود دهند. بخش تنظیمات برنامه نیز بسیار ساده طراحی شده است. امکان تقویت صدای فعلی با فرکانس بالاتر هم وجود دارد.

DeskFX Audio Enhancer
یکی از بهترین ابزارهای غیر رایگان برای ایجاد تغییرات در صدای خروجی، DeskFX است. افکت‌های صوتی فراوان و اکولایزر ۲۰ باند با حالت‌های گرافیکی و پارامتریک می‌توانند به بهبود واقعی صدا کمک کنند. اکولایزر هوشمند، حذف قسمت‌های اضافه در قطعات موسیقی و پشتیبانی از پخش‌کننده‌های محبوب از مهم‌ترین قابلیت‌های برنامه هستند. اگرچه برای استفاده دائمی از آن باید ۲۰ دلار پرداخت کنید، اما نسخه‌ی آزمایشی رایگان به مدت ۱۴ روز هم وجود دارد.

Letasoft Sound Booster
آخرین برنامه در لیست اپ‌های تقویت صدای ویندوز، Sound Booster محصول Letasoft است که قیمت مشابه با DeskFX Audio Enhancer دارد. به کمک آن می‌توان حجم صدا را  تا ۵۰۰ برابر افزایش داد درحالی که  نویز را به حداقل ممکن می‌رساند. از بسیاری دیگر برنامه‌ها مانند بازی‌های متعدد و مرورگرها پشتیبانی به عمل می‌آید و می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی برای شبکه‌های اجتماعی به شمار برود.

کدام یک از برنامه‌های گفته شده بهتر است؟
اگر می‌خواهید بیشترین قابلیت و امکانات را در دسترس داشته باشید، Boom 3D می‌تواند گزینه‌ی مطلوب‌تری برای شما باشد. ارائه‌ی قابلیت‌های مخصوص هدفون‌ها نیز می‌توانید مورد مهمی برای علاقه‌مندان به موسیقی باشد. همچنین با استفاده از Equalizer APO می‌توانید از جامعه متن‌باز پشتیبانی کنید. اما اگر حوصله‌ی تنظیمات طولانی و پیچیده را ندارید بهتر است از Audio Retoucher استفاده کنید.
آیا استفاده از چنین برنامه‌هایی ایمن است؟
اپ‌های تقویت صدای ویندوز بار پردازش چندانی به همراه ندارند و معمولاً صدا را تنها تا حد مجاز پشتیبانی شده توسط سخت‌افزار افزایش می‌دهند. در واقع به صورت پیش‌فرض، بلندگوهای لپ‌تاپ شما از حداکثر پتانسیل خود استفاده نمی‌کنند و به کمک چنین برنامه‌هایی می‌توان به سطح بالاتری دست پیدا کرد.
اگر شما هم تجربه‌ی استفاده از برنامه‌های تقویت صدای ویندوز را دارید، بسیار خرسند می‌شویم تا تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

  • منبع خبر : آخرین خبر