گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است
گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است
ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در "دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت" طی سخنانی ضمن تشکر از بانیان و مهمانان این نشست گفت : گیلان یکی از استانهای ارزشمند در زمینه گردشگری مقاومت است .
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت _ وی افزود : ما سابقه ی تاریخی در استان گیلان خصوصا در قرن سوم و چهارم داریم که مسجد ناصرحق در روستای رودبارک شهرستان رودسر بخش اشکورات از جمله ی آن است و اولین مسجد و امام زاده را هم دارد که در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است .
جهانی افزود: مقدار زیادی از اماکن فرهنگی ، گردشگری و تاریخی در استان گیلان وجود دارد که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که جنگل های هیرکانی و شهر فرهنگی – تاریخی و طبیعی ماسوله از جمله آنها میباشند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان این مطلب که استان گیلان پایتخت جهانی صنایع دستی است، افزود: تعداد پنج موزه میراث فرهنگی در این استان وجود دارد .
 وی افزود: شهر رشت با داشتن بیش از چهارصد نوع غذا به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است .
جهانی ادامه داد: همچنین در استان گیلان تعداد ۱۱۹ میراث معنوی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به مراسم عاشورای ضیابر – علم بندی ماسوله و تعزیه گیلان اشاره کرد .
 جهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گیلان خاستگاه مقاومت آل بویه سادات کیایی است.
 وی در همین رابطه افزود: حکومت آل بویه سادات کیایی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مقاومت در گیلان است که قدمت حکمرانی آن به اوایل قرن هشتم بر میگردد که در بازه ی زمانی ۷۲۵(ه ق) تا ۱۰۰۰(ه ق) در شرق گیلان تا شهسوار و از غرب گیلان تا کوچصفهان حکومت میکردند و تمامی اقدامات انجام شده از قبیل ساخت مساجد، مقابر و امام زاده ها در زمان دو حکمران میرزا علی کیا(۷۲۵ تا ۱۰۰۰ ه ق) که شاه اسماعیل را در لاهیجان پناه داد و خان احمد خان (۱۰۰۰ ه ق) که تحت سیطره شاه عباس قرار گرفت ، بود.
  • منبع خبر : شهرداری رشت