چگونه برای ثبت‌نام واکسن اقدام کنیم؟ / کاهش سطح هشدار در برخی مناطق به معنی عادی شدن شرایط نیست
چگونه برای ثبت‌نام واکسن اقدام کنیم؟ / کاهش سطح هشدار در برخی مناطق به معنی عادی شدن شرایط نیست
عادی انگاری عامل تشدید بحران می‌شود

در آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها؛ سطح هشدار در برخی مناطق کاهش یافته است، اما کارشناسان تاکید می‌کنند این تغییر رنگ‌بندی به معنی عادی شدن شرایط نیست و عادی انگاری صرفا به تشدید بحران و افزایش قابل توجه مرگ و میر منجر خواهد شد.

در آخرین تقسیم بندی رنگی شهرستان‌های ایران براساس میزان شیوع ویروس کرونا مشخص شده هم اکنون ۱۹۸ شهرستان قرمز کرونا قرار گرفته‌اند و ۱۵۷ شهرستان هم با توجه به کاهش تعداد مبتلایان و موارد بستری اکنون در محدوده رنگ نارنجی ثبت شده‌اند.

این درحالی است که شهرستان‌های زرد و آبی کرونایی به ترتیب در ششمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۰؛ ۸۴ و ۹ مورد ثبت شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان ضمن ابراز خرسندی از بهبود شرایط همه‌گیری در برخی مناطق قاطعانه تاکید کاهش سطح هشدار در برخی مناطق بسیار شکننده است و درصورتی که هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوتی داشته و به قول معروف عادی انگاری داشته باشند به سرعت شاهد تغییر وضعیت و بحرانی شدن اوضاع همه‌گیری در منطقه خواهیم بود.

افزایش مراجعه بیماران سرپایی در استان تهران

در همین حال، اگرچه براساس نقشه منتشر شده رنگ‌بندی شهرستان‌ها برخی مناطق شاهد کاهش سطح هشدار شده‌اند اما در بسیاری از کلانشهرها از جمله پایتخت همچنان نگرانی‌هایی در زمینه مدیریت پیک چهارم وجود دارد؛ به صورتی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران رسما اعلام کرد در شبانه روز گذشته  مراجعه‌های سرپایی به مراکز بهداشتی ۳٫۹ درصد رشد داشته است.

زالی همچنین در بخش‌هایی ازسخنان خود تاکید کرد: به‌دلیلی تهاجمی‌تر بودن ویروس جهش یافته با روند افزایشی مراجعه به مراکز درمانی تعداد بیشتری از این افراد در مراکز بستری خواهند شد تاجایی که آمارها نشان می‌دهد در همین مدت یعنی ۲۴ ساعت قبل میزان بستری در مراکز درمانی نیز ۹٫۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین راهکار برای مدیریت اوضاع حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها بخصوص در مراکز اداری، تجاری و خدماتی است که بعضاً با توجه به محدودیت‌ها مجاز به فعالیت‌ هستند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران وسایل نقلیه عمومی در کلانشهرها بخصوص مترو یکی از مهمترین ماکن‌ها برای ایجاد چرخه آلودگی است و به همین دلیل هموطنان ضمن توجه به عدم تردد غیرضروری درسطح شهر اگر ناگزیر به استفاده از این وسایل هستند باید پروتکل‌های بهداشتی را جدا مدنظر داشته باشند.

فردا رونمایی از سامانه تزریق واکسن

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته اعلام کرد: براساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده به زودی طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در کشور آغاز می‌شود و به این منظور سامانه‌ای مخصوص ثبت‌نام افراد طراحی شده است که روز ۴ شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ این سامانه رسما رونمایی خواهد شد.

علیرضا رئیسی در ادامه تصریح کرد: اگرچه بسیاری از اطلاعات شهروندان در سامانه‌های مربوطه وجود دارد اما برای کاهش خطا و همچنین به‌روز شدن اطلاعات لازم است هموطنان از هفته آینده با مراجعه به این سامانه ۳ فاکتور مهم و مورد نیاز را ثبت و ارسال کنند تا براساس اولویت‌بندی انجام شده جهت تزریق واکسن به آنها اطلاع رسانی شود.

رئیس همچنین تاکید کرد: هموطنان گرامی از هفته آینده تنها لازم است با مراجعه به سامانه Salamat.gov.ir؛ نام و نام خانوادگی؛ کد ملی و شماره تلفن موبایلی که به نام خودشان باشد را ثبت کنند تا براساس جداول اولویتی تعیین شده از طریق پیامک  زمان و مکان تزریق واکسن را دریافت کنند.

مراجعه سرپایی به مراکز درمانی استان سمنان افزایشی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: سیر مبتلایان و بستری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، سرعت بیشتری گرفته است به‌طوری‌که در مدت ۴۸ ساعت گذشته تعداد ۹۳ نفر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری شدند.

نوید دانائی افزود: متأسفانه روند ابتلا در کشور و همچنین استان سمنان سیر صعودی را طی می‌کند و این در سایه کم‌توجهی برخی از افراد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه این روزها و شرایط بسیار حساس است؛ از مردم خواست تا به رعایت پروتکل‌ها بیش‌ازپیش توجه داشته باشند.

دانائی با بیان اینکه متأسفانه همچنان دور همی‌های خانوادگی و دادن افطاری در بین خانواده‌ها دیده می‌شود از مردم خواست تا از دور همی‌های و تجمعات خانوادگی پرهیز کنند.

وی گفت: این دور همی‌ها سبب شده تا شاهد بستری شدن‌های خانوادگی نیز باشیم و این برای مردم یک هشدار است تا از دور همی‌ها پرهیز کنند تا شاهد کاهش ابتلا باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به آغاز واکسیناسیون عمومی در استان سمنان از روز شنبه گفت: خوشبختانه واکسیناسیون عمومی با تزریق واکسن با افراد بالای ۸۰ سال در استان سمنان آغاز و با سرعت مطلوبی در حال انجام است.

دانائی با بیان اینکه افراد بالای ۸۰ سال در مدت چند روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان فراخوان شدند؛ ابراز امیدواری کرد تا با تأمین واکسن سرعت واکسیناسیون نیز افزایش یابد تا مردم نیز زودتر واکسینه شده و خطر ابتلا و مرگ نیز به‌طور محسوس کاهش یابد.

۱۷۰ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۱۷۰ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۳۱ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی شهری گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۲۳۱ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

۴ شهرستان از استان مرکزی در وضعیت نارنجی قرار گرفت

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به شرایط همه‌گیری در این منطقه گفت: مطابق آخرین ابلاغیه وزارت بهداشت مورخ ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ، چهار شهرستان استان مرکزی در وضعیت نارنجی و ۸ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سیدمحمد جمالیان افزود: شهرستان‌های محلات، دلیجان، زرندیه و کمیجان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اراک، ساوه ،خمین، آشتیان ،خنداب، شازند، فراهان و تفرش در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون ضربتی توسط همکاران بهداشت برای کادر بهداشت و درمان انجام شده است و درحال ادامه واکسیناسیون با اولویت گروه‌های سالمند هستیم اما همچنان باید بدانیم که کرونا درحال جهش است و روز به روز جهش‌های جدیدی از آن پدیدار می‌شود.

جمالیان بیان کرد: انجام واکسیناسیون به این معنا نیست که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم بلکه باید همچنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوشا باشیم تا با گذر زمان و پیشرفت بیشتر علم پزشکی در خصوص این بیماری، ویروس کرونا ضعیف‌تر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: کادر بهداشت و درمان تمام توان و ظرفیت خود را برای مهار این ویروس در موج چهارم به کار گرفته اما باید بدانیم که رفتار مردم عامل اصلی در پیدایش پیک این بیماری و یا فروکش کردن آن است.

بیمارستان طالقانی اراک(سانتر زنان) هم زیر بار کرونا قرار گرفت

بهمن صادقی سده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: میانگین بستری روزانه حدود ۶۰ نفر و موارد ترخیص بیماران در سطح شهرستان حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر است که این تفاوت نشان‌دهنده آمار افزایشی موج چهارم است.

وی افزود: یکی از اقدامات مدیریتی مناسب که در بستری بیماران صورت گرفته، راه‌اندازی بخش درمان سرپایی و فعال کردن مراکز درمان در منزل بوده است که این دو مورد از اقدامات خیلی موفق در دوره بحرانی پیک چهارم بوده و گسترش کلینیک‌های تنفسی و کلینیک‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته از دیگر اقدامات مهم بودند که تمامی این اقدامات حدوداً باعث کمک به تعادل در تعداد موارد ورودی و خروجی مراکز درمانی شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته هنوز هم موارد ورودی ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از ترخیص است.

صادقی سده بیان کرد: درحال حاضر تمامی بیمارستان‌های استان از جمله آیت‌الله طالقانی اراک(سانتر زنان) که از بیمارستان‌های تامین اجتماعی هستند هم درگیر بیماری کووید هستند.

وی ادامه داد: در این مرکز بخش مجزایی برای مادران باردار که مبتلا به کرونا هستند اختصاص داده شده است و اگر مادر شرایط بحرانی پیدا کند قطعاً از خدمات تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان استفاده می‌شود و در صورت لزوم از اقدامات ارجاعی به سایر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان امیرالمومنین(ع) استفاده می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: سانتر اصلی پذیرش بیمار کرونایی بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک است و بیماران بعد از پیگیری در صورت لزوم به بیمارستان‌های حضرت ولی عصر(عج)، آیت‌الله خوانساری و امیرکبیر اعزام می‌شوند.

صادقی با اشاره به تکمیل ظرفیت تمامی مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: تنها شهرستان‌های تفرش و محلات شرایط پایدارتری نسبت به باقی شهرستان‌ها دارند، اما به نظر می‌رسد ظرفیت این دو شهرستان نیز در چند روز آینده تکمیل خواهد شد.

خبر خوش کرونایی برای قزوینی‌ها / آوج و البرز دوباره نارنجی شدند

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین،  با اشاره به آخرین رنگ‌بندی کرونایی اعلام‌شده شهرهای کشور توسط وزارت بهداشت اظهار داشت: بر مبنای ارزیابی وزارت بهداشت و درمان ۲ شهرستان آوج و البرز دوباره به وضعیت نارنجی کرونایی بازگشتند و سیر صعودی بستری و فوت در آنها متوقف شده است.

پیمان نامدار اضافه کرد: در ضمن ۴ شهرستان بزرگ و پرجمعیت قزوین، بویین زهرا، تاکستان و آبیک که مجموعاً ۷۷ درصد جمعیت استان را در خود جای می‌دهند، در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و همچنان وضعیت کرونایی در کل استان شکننده است و امکان بازگشت مجدد شهرهای آوج و البرز به نقشه قرمز کرونایی استان وجود دارد.

نامدار با بیان اینکه ۲ شهرستان قزوین و تاکستان کماکان بدترین وضعیت را از نظر ابتلا، بستری و فوتی کرونایی دارند، ادامه داد: بنابراین از نظر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح جامع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی این شهرستان‌ها همچنان باید با شدیدترین محدودیت‌های کرونایی اداره شوند تا روند اپیدمی و همه‌گیری کرونا در آنها شیب نزولی پیدا کند.

وی با اشاره به تثبیت نسبی جمعیت مبتلایان و بستری‌های کرونایی طی هفته اخیر یادآور شد: بنابراین استان قزوین در حال حاضر به خاطر اجرای محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی شیب نمودار ابتلا، بستری و فوت در استان قزوین بدون افزایش نسبت هفته اخیر تقریباً وضعیت ثابت و پایداری دارد و در صورتی که اجرای محدودیت‌های یادشده استمرار یابد، شیب ابتلا و بستری کرونایی در قزوین نزولی خواهد شد.

  چه کسانی در استان قزوین امروز واکسینه می‌شوند؟   

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین با تأکید بر لزوم تداوم همراهی و همکاری مردم با ستاد کرونا برای اجرای دقیق و کامل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی گفت:‌ لازمه غلبه بر ویروس کرونای انگلیسی اجرای همین محدودیت‌ها و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک بهداشتی است و این کار را باید تا زمان اتمام واکسیناسیون عمومی ادامه دهیم.

نامدار همچنین با اشاره به آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال از امروز افزود: واکسیناسیون امروز از بین سالمندان بالای ۸۵ سال و سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای آغاز خواهد شد و به همراه گروه سنی یادشده بیماران هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی، سرطانی، اوتیسم، پیوندی و مبتلا به نقص سیستم ایمنی از هم امروز علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم