واژه پرستار در کنار واژه بیمار دارای تقدس و مورد توجه همگان است
واژه پرستار در کنار واژه بیمار دارای تقدس و مورد توجه همگان است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه «مراقب و پرستار» به سبب جایگاه ویژه بیمار، مورد تکریم است، افزود: واژه پرستار در کنار واژه بیمار دارای تقدس و مورد توجه همگان است.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، دکتر حیدرعلی بالو-سرپرست دانشگاه پیش از ظهر یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در آیین تجلیل برگزیدگان پرستاری  کشوری و استانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نظام پرستاری استان در تالار مرکزی شهر رشت با تبریک روز پرستار، اظهار کرد: دین و فرهنگ ایرانی برای بیمار، ارزش بسیاری قائل است و بنابراین  توجه بسیاری به بیمار و بیمار داری دارد.
وی با بیان اینکه «مراقب و پرستار» به سبب جایگاه  ویژه بیمار مورد تکریم است، افزود: واژه پرستار در کنار واژه بیمار دارای تقدس و مورد توجه همگان است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: علامه طباطبایی در روایتی اعلام کرده که حاضر است ۷۰ سال عبادت خود را به یک شب پرستاری معاوضه کند که این مهم نشان از جایگاه والای پرستاری می‌دهد.
دکتر بالو به نقش موثر پرستار در تیم پزشکی اشاره کرد و گفت: اگر پرستار در  کنار تیم پزشکی نباشد، امکان ارایه خدمت به بیمار برای حتی یک روز یا چند ساعت غیر ممکن است.
وی به درخشش پرستاران در دوران ابتدایی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در زمانی که همراه بیمار در بیمارستان حاضر نمیشد و یا حتی وسایل نقلیه  عمومی جرئت  عبور از خیابانهای منتهی به بیمارستان را نداشتند، پرستار در بالین بیمار حاضر بود و با ایثار و رشادت،  در صحنه باقی ماند و حتی از جان خود گذشت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برخورد حسنه پرستار با بیمار و همراه  او را بیشترین اثرگذاری در روند بهبود بیمار دانست و گفت: پرستار علاوه بر ارایه خدمات درمانی در ایجاد آرامش  در بیمار و خانواده اش موثر است.
دکتر بالو از آغاز طرح تعرفه گذاری پرستاری در گیلان خبر داد و گفت: تعرفه گذاری پرستاری پس از ۱۴ سال طی ماه های اخیر در استان آغاز شده و امیدواریم با اجرای دقیق‌تر این طرح، اندکی از مشکلات پرستاران کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به کمبود تعداد پرستار نسبت به تخت درمانی در گیلان، گفت: این مساله، بار مضاعفی بر دوش پرستاران گذاشته و امیدواریم در آینده با جذب و یا تبدیل وضعیت پرستاران تا حدودی مشکلات این قشر پر تلاش، کاهش پیدا کند.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان