اجرای برنامه پایش و ارزیابی برنامه های پیشنیازی واحدهای تولیدی خوراکی و آشامیدنی در گیلان
اجرای برنامه پایش و ارزیابی برنامه های پیشنیازی واحدهای تولیدی خوراکی و آشامیدنی در گیلان
مدیر اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اجرای برنامه پایش و ارزیابی برنامه های پیشنیازی (PRPs) واحدهای تولیدی خوراکی و آشامیدنی با هدف، رتبه بندی واحدهای تولیدکننده به صورت سالانه در گیلان، خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛ مهندس علیرضا نجفی- مدیر اداره نظارت  برموادغذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی دانشگاه در این خصوص، اظهار داشت ؛ برنامه ی پایش و ارزیابی واحدهای تولیدی، با هدف ارزیابی میزان ریسک پذیری و اطمینان از فراهم بودن شرایط فنی و بهداشتی برای تولید فرآورده های سالم و ایمن به صورت سالانه توسط کارشناسان نظارت بر موادغذایی و بهداشتی  معاونت غذاو دارو دانشگاه در سامانه audit انجام می شود.
وی با اشاره به نحوه ی اجرای  برنامه PRPs ، تصریح کرد ؛ سازمان غذا و داروی کشور ،  به منظور ارزیابی و درجه بندی واحدهای تولیدی مواد غذایی، چک لیست ارزیابی برنامه های پیش نیازی (PRPs) واحدهای تولیدی صنایع غذایی و آشامیدنی را طراحی و اجرا نموده است.
مدیر اداره نظارت بر موادغذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی دانشگاه ، ادامه داد ؛ امتیاز این چک لیست ، مبنای صدور پروانه بهداشتی ظرفیت خالی، مدت زمان اعتبار تمدید پروانه های ساخت، صدور مجوزهای FSMS و بسیاری دیگر از الزامات سازمان غذا و دارو است. چک لیست مذکور ، لیست تلفیقی از الزامات زیر ساختی و مستندسازی مرتبط با اصول ایمنی مواد غذایی است.
مهندس نجفی در پایان ، یادآور شد ؛  چک لیست برنامه های پیش نیازی واحدهای تولیدی خوراکی و آشامیدنی ابتدا توسط مسئولان فنی واحدهای تولیدی ، تکمیل ، سپس کارشناسان معاونت غذا و دارو خوداظهاری انجام شده را صحت سنجی و امتیازدهی می کنند و با توجه به بخش نامه های سازمان غذا و دارو و بر اساس امتیاز PRPS  مکتسبه در سامانه audit کارخانه های موادغذایی و آشامیدنی  رتبه بندی می شوند، همچنین امتیاز ارزیابی برنامه ی پیشنیازی(PRPs) هر واحد تولیدی به صورت سالیانه می بایست به میزان ۲۰ درصد ارتقاء یابد.
لازم به ذکر است؛  برنامه های پیش نیازی یا Prerequisite programs که به اختصار PRPs گفته می شود ، شرایط پایه ای و زیرساختی برای ایجاد و حفظ محیط بهداشتی در واحدهای تولیدی مواد غذایی است که پیش زمینه استقرار سیستم های ایمنی مواد غذایی ، در جهت تولید محصولات سالم و بهداشتی می باشد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان