نوید درمان های پیشرفته سوختگی با بکارگیری علوم بین رشته ای
نوید درمان های پیشرفته سوختگی با بکارگیری علوم بین رشته ای
رییس مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت در نشست با اصحاب رسانه و هم زمان با روز ملی پیشگیری از سوانح سوختگی، با بیان اینکه سوختگی پنجمین علت از کار افتادگی و فوت است، از درمان های پیشرفته سوختگی با بکارگیری علوم بین رشته ای خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ دکتر محمدرضا مبین- رییس مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت هم زمان با روز ملی پیشگیری از سوختگی، اظهار داشت: ما از جمله کشورهایی هستیم که در زمینه سوختگی تعداد بیماران بسیار بالایی داریم و میزان شیوع سوختگی در ایران از میانگین جهانی بالاتر است. وی ادامه داد: این عارضه پنجمین عامل مرگ و میر و از کارافتادگی در ایران است.

رئیس بیمارستان ولایت در این نشست، به نقش پیشگیری، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در زمینه حوادث سوختگی اشاره کرد و یادآور شد: رعایت نکات ایمنی، کاربرد صحیح منابع سوختی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
رئیس قطب جامع سوختگی کشور افزود؛ به طور متوسط سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار درجات مختلف سوختگی شده که از این تعداد به صورت میانگین در حدود ۲۷ هزار نفر در کشور جان خود را از دست می دهند.
وی با بیان اینکه سالانه به صورت متوسط ۱۵ هزار نفر در استان گیلان به بیمارستان سوانح و سوختگی رشت مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: بیشترین خدمات بیمارستان در زمینه درمان سوختگی شامل سالمندان و کودکان می شود.
دکتر مبین همچنین در خصوص آمار سوانح و سوختگی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۲ زن، ۴۷۵ نفر مرد و ۶۳ دختر و ۱۳۴ پسر زیر ۱۵ سال دچار آسیب های شدید سوختگی شدند که از این تعداد ۳۹ نفر بر اثر سوختگی فوت کردند.
مدیر گروه جراحی سوختگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در ایران ۸ بیمارستان سوختگی و ۴۰ مرکز تخصصی وجود دارد، تاکید کرد: حوادث سوختگی از جمله حوادثی است که علاوه بر تحمیل بار مالی بر خانواده و نظام سلامت کشور، بار روانی و اجتماعی زیادی نیز به همراه دارد. در این زمینه، استراتژی های نوین درمان در دستور کار مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه قرار دارد تا خدمت رسانی مطلوب به مراجعه کنندگان و آسیب دیدگان انجام شود.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان