قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در گیلان تشکیل شود
قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در گیلان تشکیل شود
استاندار گیلان بر ضرورت تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا، اسدالله عباسی استاندار گیلان روز چهارشنبه در مجمع سلامت گیلان، با بیان اینکه جایگاه این استان در برخی از بیماری‌های غیرواگیر جزو ۱۰ استان نخست کشور است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع ضروریست تا قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در گیلان به دبیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان تشکیل شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر ضرورت پیشگیری از بروز بیماری‌ها با ارتقاء سطح آگاهی مردم اضافه کرد: پیش از اینکه به فکر افزایش تخت‌های بیمارستانی باشیم باید برای پیشگیری از بیماری‌ها کارهای اساسی و جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بیماری‌های غیرواگیر اعم از دیابت، فشارخون، سرطان و تنفسی خاطر نشان کرد: آمار این بیماری‌ها در گیلان بنا به دلایل مختلف اعم از پیری جمعیت و افزایش سن بیش از ۶۰ سال بالا است که اقدامات پیشگیرانه باید مد نظر باشد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر عدالت سلامت و توزیع عادلانه امکانات پاراکلینیکی در مناطق مختلف استان اظهار داشت: در بخش مربوط به خدمات پاراکلینیک حتما باید امکانات لازم در شهرستان‌ها وجود داشته باشد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بایستی به این مهم توجه داشته باشد.

وی بیان کرد: متخصصان باتجربه در رشته‌های مختلف پزشکی عموما در شهرستان‌های مختلف گیلان فعال نیستند؛ به این دلیل تعداد زیادی از بیماران به مرکز استان یا تهران مراجعه می‌کنند که هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شوند.

عباسی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش مهم خانه‌های بهداشت در روستاها و با گلایه از کاهش آمار و فعالیت این مراکز بهداشتی اظهار داشت: با توجه به تهدید پیری جمعیت و به خطر افتادن سلامت مادران و خانواده ضروریست تا خانه‌های بهداشت در روستاها بیش از پیش فعال باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان بیمارستان جنرال را نیاز استان دانست و خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی این بیمارستان باید همکاری‌های لازم صورت گیرد و مجمع نمایندگان استان باید در این حوزه منجسم باشند.

وی همچنین با تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت، بهداشت و درمان در کشور اضافه کرد: دولت عزم خود را در این حوزه جزم کرده و در بخش سلامت گام های خوبی برداشته است.

 

۶ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی نیاز گیلان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز در مجمع سلامت استان در سخنانی با بیان اینکه حداقل به ۶ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی نیاز است، گفت: از سه هزار و ۶۷۷ تخت مصوب دانشگاهی، ۲ هزار و ۸۶۶ تخت فعال، ضمن اینکه یک هزار و ۲۸۲ تخت در بخش خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران فعال است.

دکتر محمدتقی آشوبی با اشاره به فعالیت ۳۶ مرکز و پایگاه‌ اورژانس شهری و ۴۸ مرکز و پایگاه اورژانس جاده‌ای اضافه کرد: هشت دستگاه در بخش اورژانس موتوری و یک بالگرد نیز برای خدمات رسانی به مردم در گیلان فعال است.

وی با بیان اینکه ۱۹۷ مرکز خدمات جامع سلامت در گیلان وجود دارد، اظهار داشت: علاوه بر این مراکز، ۱۴۶ پایگاه سلامت، ۹۶۱ خانه بهداشت، ۱۷ مرکز بهداشت و ۱۱ مرکز آموزش بهورزی در گیلان فعال است.

وی در ادامه برخورداری گیلان از یک بیمارستان جنرال ۸۰۰ تختخوابی را حداقل نیاز مردم استان عنوان کرد و افزود: احداث این بیمارستان با توجه به جمعیت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ثابت و حداقل ۱۰ میلیون نفری در ایام پرازدحام سال لازم است.

دکتر آشوبی با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی یک بیمارستان جنرال در رشت، تصریح کرد: گیلان تنها استان فاقد بیمارستان جنرال است اما با تلاش‌های صورت گرفته، مجوز این بیمارستان از مقام عالی وزارت اخذ شد ضمن اینکه، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درج و توسط رئیس‌جمهوری به گیلان ابلاغ شده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت نیز تاکنون ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جلسه مجمع سلامت گیلان با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

 

  • منبع خبر : ایرنا