نشست مشترک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با طلاب و روحانیون به‌منظور ترویج فرهنگ زادآوری
نشست مشترک رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با طلاب و روحانیون به‌منظور ترویج فرهنگ زادآوری
به‌منظور ترویج فرهنگ زادآوری و افزایش جمعیت و لزوم بهره‌مندی از ظرفیت مبلغین و روحانیون در این امر، نشستی با جمعی از شبکه طلاب دینی با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب‌دا)؛ حدود ۶۰ درصد از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده که لزوم ترویج فرهنگ زادآوری یکی از تکالیف مهم این قانون راهبردی و لازم‌الاجرا، است.
در کنار تشکیل نشست های قرارگاهی در سطح دانشگاه و استان گیلان، ایجاد و ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی به جهت توسعه بهداشت باروری و افزایش مراکز درمان زوج‌های نابارور، توسعه چتر حمایت بیمه‌ها از خدمات درمانی و پاراکلینیکی و دیگر اقدامات راهبردی و ارزشمند، برگزاری نشست های دوره‌ای با متخصصان، مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان، گروه‌های مردمی و بانک‌ها، برگزاری نشست ها با تشکلات دینی و پرمخاطب به‌منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ زادآوری از دیگر اقداماتی است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی یک سال اخیر پس از ابلاغ قانون جوانی جمیعت در دستور کار خود قرار داده است.
در آستانه فرارسیدن ماه محرم و لزوم ترویج فرهنگ زادآوری، عصر امروز نشست صمیمی و مشترک با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد لاکانی – مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان و جمعی از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و خانواده‌های آن‌ها با دکتر محمدتقی آشوبی – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
در این نشست آخرین وضعیت جمعیتی استان گیلان به‌ویژه سالمندی، کاهش زادآوری، تغییرات محسوس طلاق و همچنین ازدواج توسط دکتر محمدتقی آشوبی – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت آشنایی بیشتر طلاب، روحانیون و مبلغین با شناسنامه جمعیتی استان تبیین و تشریح شد.
دکتر آشوبی ضمن تشریح آخرین وضعیت جمعیتی استان گیلان، پیامدهای کاهش زادآوری و نرخ پایین جانشینی را نیز هشداری توصیف کرد و از مبلغین خواست تا در منابر و مجالس پیش رو به‌ویژه ایام محرم در مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، بازگو و جامعه را نسبت به این موضوع مهم آگاه‌تر کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین در این نشست یکی از دلایل فقدان پزشکان متخصص در آینده را، زادآوری پایین در کشور و استان گیلان برشمرد و گفت: با توجه به هرم جمعیتی استان، گیلان فرصتی پنج‌ساله برای خروج از چاله جمعیتی داشته و می‌تواند فرصت ازدست‌رفته را در حوزه جمعیت، جبران کند در غیر این صورت، آینده نه‌چندان دور برای حفظ امنیت، ایجاد حداقل‌های نظام بهداشت و درمان و یا تعلیم و تربیت با چالش‌های عدیده ازجمله واردات نیروی انسانی متخصص و متبحر روبرو خواهیم شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد لاکانی – مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گیلان نیز در این نشست ضمن تقدیر از نگاه ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به موضوع حیاتی و مهم جمیعت، اظهار کرد: آشنایی جامعه طلاب و روحانیون استان گیلان با آخرین وضعیت جمعیتی و نگرانی‌های تبیین شده پیرامونی آن می‌تواند در انتقال مفاهیم جمعیتی به مردم استان بسیار کمک کند.
وی از آمادگی همه‌جانبه جامعه روحانیت، شبکه مبلغین و طلاب در استان به جهت فرهنگ ترویج زادآوری در استان گیلان به‌عنوان استان درگیر چالش جمعیتی به‌ویژه در ایام ماه محرم و همچنین پس از آن خبر داد.
مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گیلان همچنین با اشاره به اهمیت فرزند آوری و تحکیم بنیاد خانواده در نظام اسلامی و فرهنگی ایرانی، افزایش جایگاه و اقتدار خانواده، جامعه‌پذیری، افزایش تاب‌آوری، جبران شکاف بین نسلی و خردمندی را ازجمله پیامدها و مزیت‌های فرزند آوری و افزایش جمعیت در نهاد خانواده و جامعه دانست.
همچنین در این نشست تعدادی از طلاب و روحانیون برادر و خواهر استان گیلان، دغدغه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با آن‌ها را به جهت افزایش جمعیت و حمایت از خانواده مطرح کردند.
گفتنی است در پایان این نشست صمیمی، از طلاب و روحانیونی که با خانواده و فرزند در نشست حضور پیداکرده بودند، از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تقدیر و تجلیل صورت گرفت.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان