نخستین بند سرشاخه گیر گیلان با اعتبار ۲.۳ میلیاردی افتتاح شد
نخستین بند سرشاخه گیر گیلان با اعتبار ۲.۳ میلیاردی افتتاح شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان رسالت اصلی بندهای سرشاخه گیر را حذف محمولات همراه با جریان آب دانست و گفت: همزمان با چهارمین روز از ایام الله دهه فجر پروژه بند سرشاخه گیر بر روی رودخانه پلنگ رودخان صومعه سرا به بهره برداری رسید.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ، میرحامد اختری از افتتاح نخستین بند سرشاخه گیر استان گیلان در شهرستان صومعه سرا خبر داد و اظهار کرد: همزمان با چهارمین روز از ایام الله دهه فجر پروژه بند سرشاخه گیر بر روی رودخانه پلنگ رودخان در بخش چالکسر به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور برای نخستین بار در استان گیلان اجرایی شده است، افزود: بعد از شهرستان صومعه سرا، بهره برداری از دومین بند سرشاخه گیر استان در شهرستان تالش در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، عرض بستر رودخانه پلنگ رودخان را ۲۴.۶ متر و عرض بستر فعال آن را ۱۸ متر دانست و تصریح کرد: سازه ای که بر روی این رودخانه احداث شده، از طول تقریبی ۳۰۰ متر برخوردار است.

اختری، حجم سازه گابیونی بند سرشاخه گیر پلنگ رودخان را معادل ۴۷۲۳ مترمکعب دانست و عنوان کرد: برای اجرای این پروژه ۹۲۰ مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته و ۱۶.۵ تن آرماتوربندی دارد.

وی اعتبار هزینه شده برای احداث بند سرشاخه گیر صومعه سرا را دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق ملی توسعه دانست و یادآور شد: ارتفاع سازه مذکور چهار متر بوده که مشتمل بر پی، بدنه و ۴۱ ستون به ارتفاع یک و نیم متر است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، رسالت اصلی بندهای سرشاخه گیر را حذف محمولات همراه با جریان آب دانست و گفت: حفاظت از دیواره های رودخانه و ممانعت از خاک شویی جدار رودخانه از دیگر مزایایی بندهای سرشاخه گیر است.

اختری، با بیان اینکه استان گیلان در مجموع ۵۲ حوضه آبخیز دارد، خاطرنشان کرد: در طول سنوات گذشته پروژه های متعدد آبخیزداری در این حوضه ها اجرایی شده که در سال جاری، ۱۰ پروژه مکانیکی آبخیزداری در سطح هفت شهرستان در دست اجرا می باشد.

فریور نقوی، معاون فنی و آبخیزداری ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز با اشاره به اهمیت احداث بند سرشاخهگیر در شهرستان صومعهسرا، تاکید کرد: دبی رودخانه پلنگرودخان در روزهای عادی ۱.۱۶ مترمکعب بر ثانیه است، اما دبی سیلابی آن به ۳۴ مترمکعب بر ثانیه میرسد.

وی طراحی بند سرشاخهگیر را برای پاسخگویی به سیل ۲۵ ساله دانست و اضافه کرد: در حال حاضر دو بند سرشاخهگیر در صومعهسرا و تالش کلید خورده و مطالعات در سایر حوضههای آبخیز استان برای احداث بندهای سرشاخهگیر دیگر در دست انجام است.

معاون فنی و آبخیزداری گیلان، از افتتاح ۴۸ پروژه آبخیزداری در ایامالله دهه فجر امسال خبر داد و تصریح کرد: این پروژهها در شهرستانهای آستارا، تالش، رضوانشهر، صومعهسرا، شفت، رودبار، سیاهکل، املش و رودسر به بهرهبرداری خواهد رسید.