مرحله دوم بازآفرینی و مرمت جامع بنای تاریخی بلدیه رشت عملیاتی شد
مرحله دوم بازآفرینی و مرمت جامع بنای تاریخی بلدیه رشت عملیاتی شد
مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت گفت: مرحله دوم بازآفرینی و مرمت جامع بنای تاریخی بلدیه رشت (ساختمان ساعت) در سه بخش سربندی، داخلی و رنگ برداری نمای ساختمان عملیاتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، امید اکبری با اشاره به بازدید میدانی و تاکید رحیم شوقی شهرداردر تسریع روند عملیات بازآفرینی و مرمت عمارت بلدیه رشت اظهار کرد: مرحله دوم پروژه مرمت جامع بنای بلدیه (ساختمان ساعت) عملیاتی شده است.

وی، پروژه مرمت عمارت بلدیه رشت را شامل بخش های سربندی و پوشش رویه بام، مرمت داخلی ساختمان و رنگ برداری نمای ساختمان عنوان کرد و افزود: اجرای سربندی و پوشش رویه بام به روش سنتی (زامخ) است ضمن اینکه عملیات مرمت لمه های سقف، احیای گربه روها و اجرای دفع رطوبت کف در این مرحله انجام می شود.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با بیان اینکه مرمت داخلی بنا شامل لایه برداری دیوار و بازسازی دو مرتبه دیوارها است، تصریح کرد: مرمت نما شامل رنگ برداری و بازسازی دو مرتبه است.

اکبری به تجهیز کارگاه بازآفرینی و مرمت بنای عمارت بلدیه رشت اشاره کرد و گفت: پروژه مذکور در چند جبهه فعالیت دارد و در قسمت بام واچینی سربندی و حلب بام صورت گرفته ضمن اینکه پوشش موقت نیز انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه لایه برداری دیوار داخلی و تخریب کف سازی بنای عمارت بلدیه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: سقف نخست‌ در قسمت بانک و رنگ برداری نمای ساختمان در حال انجام است و پروژه طبق برنامه زمانبندی شده پیشرفت فیزیکی دارد.

مجموعه بناهای میراثی میدان شهدای ذهاب (میدان شهرداری) در آذر ماه سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۶ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.
کلنگ احداث عمارت بلدیه در پاییز سال ۱۳۰۲ خورشیدی به زمین زده شد و چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۵ به اتمام رسید.

عمارت بلدیه نخستین بنایی است که برگرفته از الگوی نئوکلاسیک اروپایی در مرکز رشت ساخته شده است.
سبک این بنا دوره تحول معماری در رشت را روایت می کند.

  • منبع خبر : شهرداری رشت