مرمت و بازسازی عمارت‌های تاریخی رشت
مرمت و بازسازی عمارت‌های تاریخی رشت
سید امیر حسین علوی شهردار رشت گفت: فرآیند مرمت و بازسازی عمارت‌های تاریخی رشت شامل ساختمانهای ساعت، میرزا خلیل رفیع و آذربانی توسط شهرداری رشت در دست اجرا می‌باشد.
به گزارش پایگا خبری رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – صبح سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۱ سید امیر حسین علوی شهردار رشت اظهار داشت: مرمت عمارت‌های تاریخی شهر رشت شامل ساختمانهای ساعت، میرزا خلیل رفیع و آذربانی توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اخذ پیمانکاران مجرب و تامین اعتبارات لازم در دست اجرا می‌باشد‌‌.
شهردار رشت در خصوص مرمت و بازسازی  عمارت میرزا خلیل رفیع بیان داشت: فرآیند این پروژه از ماه گذشته توسط پیمانکار آغاز شده و قرار است در گام اول، مرمت بام شامل تعویض خرپاهای آسیب دیده ابروها و سفالچینی انجام گیرد. همچنین مرمت دیوارهای محوطه و عملیات دفع رطوبت از این ساختمان نیز در دستور کار قرار دارد که فاز اول مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع ۹ ماه به طول می‌انجامد و پس از این فاز سایر عملیات مرمت شامل مرمت در و پنجرها، نما، محوطه سازی و تاسیسات در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سید امیر حسین علوی با اشاره به اینکه عمارت آذربانی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران قاجار است و لمبه‌ها و ابروهای سمت معبر پیاده راه آن خطر آفرین بوده و نیاز به اصلاح و مرمت داشت، شهرداری رشت نسبت به اخذ پیمانکار اقدام نمود. همچنین بعد از اصلاح بام عمارت آذربانی، فرآیند جداره سازی و نورپردازی آن نیز عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: سومین عمارت تاریخی رشت که در حال مرمت و بازسازی می‌باشد، ساختمان ساعت است که در این خصوص نیز سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان فاز نخست مرمت بام و مقاوم سازی دیوارها به شیوه سنتی را در دست اقدام دارد و بعد از اتمام فاز اول آن در آذر ماه، فاز دوم بازسازی شامل مرمت نما و دفع رطوبت و تاسیسات اجرایی خواهد شد.
  • منبع خبر : شهرداری رشت