فرهنگ منابع طبیعی را تقویت کنیم
فرهنگ منابع طبیعی را تقویت کنیم
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، وظیفه ماست که فرهنگ منابع طبیعی را تقویت کنیم، زیرا بدون فرهنگ سازی و آموزش از سنین پایین، نمی توان منابع طبیعی را به معارف عمومی تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا- ،صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان ۷ اسفند۱۴۰۱ در نشست ستاد بزرگداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، از جنگل های هیرکانی به عنوان میراثی کهن یاد کرد و گفت: درخت شاهکار طبیعت و تجلی خارق العاده ای از ارائه خداوند است.

وی کاشت هر درخت را به مثابه تزریق خون در رگ های طبیعت دانست و افزود: بارها شنیده ایم که درختکاری از آموزه های دینی و توصیه های بزرگان است، اما خیلی زود از کنار آن می گذریم، در حالی که ارزش و اهمیت جنگل و پوشش گیاهی در زندگی بشر خیلی زیاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تغییر اقلیم را یکی از چالش های دنیای امروز دانست که در ارتباط با منابع طبیعی است و یادآور شد: باید در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مدیریتی تغییر اقلیم را لحاظ کنیم، زیرا همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی درگیر این چالش شده است.

محمدی بارش های کم و کاهش روزهای سرد در پاییز و زمستان را یکی از پیامدهای تغییر اقلیم دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی فقط درخت و پوشش گیاهی نیست، بلکه خورشید و ابر و باران و کوه و دریا و مواد معدنی و محصولات کشاورزی و… نیز از مصادیق منابع طبیعی بوده و از بین رفتن هر کدام از آنها زنگ خطری برای بشر است.

وی با بیان اینکه پدیده گرمایش جهانی حوادث ناگواری را برای منابع طبیعی رقم خواهد زد، عنوان کرد: باید برای محیط زیست و منابع طبیعی برنامه داشته باشیم تا بتوانیم به توسعه آنها کمک کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان کاهش آورد سد سفیدرود را از جمله پیامدهای تغییر اقلیم در منطقه ما دانست و یادآور شد: خداوند تمام نعمت های الهی را به گیلان داده و لذا وظیفه ماست که فرهنگ منابع طبیعی را تقویت کنیم، زیرا بدون فرهنگ سازی و آموزش از سنین پایین، نمی توان منابع طبیعی را به معارف عمومی تبدیل کرد.

وی خواستار همکاری و هم افزایی آموزش و پرورش با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شد و اظهار کرد: همه ایرانی ها از انفال سهم می برند و لذا نباید با شکستن یک شاخه درخت و روشن کردن یک شعله در داخل جنگل، موجب نابودی منابع طبیعی شویم.

محمدی با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، اضافه کرد: برای تحقق  این مهم باید هر روز و هر هفته ما روز و هفته منابع طبیعی باشد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، حفاظت از اراضی و عرصه های منابع طبیعی را جزو اولویت های استانی دانست و بیان کرد: شاهد سوءاستفاده زیاده خواهان از اراضی ملی هستیم و لذا باید گیلان را سبز نگه داریم و سرانه فضای سبز را بالا ببریم.

  • منبع خبر : ایسنا