فرهنگ درست مصرف کردن را باید به دانش آموزان آموزش دهیم
فرهنگ درست مصرف کردن را باید به دانش آموزان آموزش دهیم
معاون اقتصادی استانداری گیلان در همایش مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی گفت: باید فرهنگ درست مصرف کردن را به شیوه درست به دانش آموزان آموزش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی گاز گیلان، سید محمد اسحاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان صبح ، دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، در همایش مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز بویژه در مدارس با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی، گفت: بناهای فرهنگی ما در زمینه مدیریت مصرف انرژی، آینده ما را شکل می دهد.

محمد اسحاقی با قدردانی از مدیران و کارکنان شرکت گاز تصریح کرد: ریشه های یک فرهنگ را آموزش می سازد و هیج فرهنگی بدون آموزش بنا نهاده نخواهد شد .

وی افزود: بدون فرهنگ درست مصرف کردن، هیچ وقت نمی توانیم به توسعه پایدار برسیم؛ توسعه پایدار یعنی نیازهای امروز مان را بدون دست اندازی به منابع نسل آینده برطرف کنیم؛ بنابراین باید به گونه ای زندگی کنیم که آیندگان دچار مخاطره نشوند.

اسحاقی با بیان اینکه فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی هیچ وقت بدون مشارکت مردم به نتیجه نمی رسد، خاطر نشان کرد: از دستگاه های متولی به ویژه آموزش و پرورش انتظار داریم فرهنگ درست مصرف کردن را به شیوه درست به دانش آموزان آموزش دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با ذکر اینکه حتی مصرف های کوچک و خرد نیز مهم هستند، ادامه داد: این مصرف های کوچک هم می توانند خانه ای را خاموش و یا حتی صنایع ای را نابود کنند.

معاون اقتصادی استانداری گیلان تاکید کرد: گاز مصرفی مشترکان پرمصرف اعم سازمانها، نهادها، صنایع و مشترکان خانگی که الگوی مصرف را رعایت نکنند قطع خواهد شد.

وی مشارکت، باهم بودن و برای هم زندگی کردن را از اصول یک زندگی ایده ال و بی دغدغه عنوان کرد و یادآور شد:  اگر می خواهیم زندگی مان بهشتی شود باید به فکر دیگران هم باشیم .

اسحاقی ادامه داد: مصرف بی رویه انرژی نیز به نوعی فساد است و اگر در خانه خودمان نیز از منابع عمومی مثل گاز، برق و آب درست مصرف نکنیم، ما هم دچار فساد خواهیم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان اظهار کرد: ایران چهارمین دارنده نفت و دومین دارنده گاز دنیا است اما با ۸۰ میلیون جمعیت و صنایعی که داریم، سومین مصرف کننده انرژی بعد از آمریکا و روسیه هستیم که این نشان دهنده مصرف بی رویه انرژی در کشور ما است.

وی در خاتمه با تاکید بر این که بینش مهم تر از اتفاق است، اظهار داشت: باید به دانش آموزان بیاموزیم قانون۱۵ دقیقه ای (۱۵ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه فکر کردن به مصرف بی رویه انرژی و …) را در زندگی خود رعایت کنند و بدانند که همین ۱۵ دقیقه ای ها شخصیت انسان را می سازد.

همچنین در این مراسم عیسی جمال نیکویی مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان اظهار داشت: آموزش فرهنگ صحیح مصرف انرژی در میان دانش آموزان زمینه ساز گسترش این فرهنگ مهم به خانه های مردم و مشترکین گاز طبیعی خواهد شد.

نیکویی در ادامه به ارائه گزارشی از اجرای طرح سفیران انرژی در سال های گذشته و نتایج حاصله از آن طرح پرداخت و گفت: طرح مذکور با کمک و همکاری آموزش و پرورش، فرمانداری ها و ادارات مختلف در استان به انجام رسید و موجب گسترش آموزه های مصرف بهینه گاز طبیعی در سطح جامعه شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: این شرکت در نظر دارد تا فاز دوم طرح سفیران انرزی را با کمک و همراهی مردم، همه نهادها و سازمان ها، صدا وسیما و رسانه های مکتوب و مجازی به انجام برساند.

وی با اشاره به محدودیت منابع فسیلی کشور گفت: وظیفه ما است تا از این مواهب به نحو احسن استفاده کنیم و این نعمات را برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم.

جمال نیکویی در پایان با بیان اینکه یک درجه کاهش دمای منزل، موجب ۶ درصد صرفه جویی در مصرف گاز خواهد شد، اظهار داشت: مصرف کنندگان گاز طبیعی می توانند با استفاده از لباس مناسب در منازل و رعایت دمای آسایش (۱۸-۲۱ درجه) ضمن کاهش هزینه ها، شرکت گاز را درجهت ارائه خدمات هرچه بهتر یاری رسانند.

در ادامه این مراسم وحید افروز رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان درخصوص همکاری اداره کل آموزش و پرروش استان در طرح سفیران انرژی سخن گفت و از آمادگی کامل این نهاد برای همکاری در فاز دوم این طرح خبر داد.

همچنین در این مراسم محمود شکورنیا مدیر بهره برداری و شهرام مداح حسینی رئیس امور HSE شرکت گاز استان گیلان گزارشی از شکل گیری و اجرای طرح سفیران انرژی در استان و همچنین برنامه شرکت گاز برای اجرای فاز دوم این طرح را ارائه دادند.

در این مراسم از ۹ مشترک خوش حساب گاز در حوزه های خانگی، تجاری و صنعتی، ۲۶ دانش آموز برگزیده جشنواره فرهنگی آموزشی نقاشی و انشاءنویسی مصرف بهینه گاز طبیعی، فعالین طرح سفیران انرژی و دانش آموزان و مسئولین مدرسه شهید مسعود مقدم با اهدای هدایایی تجلیل بعمل آمد.

لازم به ذکر است همایش بزرگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی طی ماه ها برنامه ریزی، هماهنگی با مدیران آموزش و پرورش و حضور در مدارس استان گیلان و برگزاری مسابقه فرهنگی/آموزشی نقاشی و انشاء نویسی در سطوح مختلف تحصیلی به انجام رسید.

همچنین خاطر نشان می سازد در مسابقه فرهنگی/آموزشی نقاشی و انشاء نویسی مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی بیش از  ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز شرکت کردند که با رای داوران ۱۰۰ دانش آموز به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند و در همایش بزرگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی به صورت نمادین از ۲۵ دانش آموز از شهرهای مختلف استان تجلیل بعمل آمد. مراسم تجلیل از سایر نفرات برتر در مدارس و ادارات گاز شهرستان ها انجام خواهد شد.

  • منبع خبر : گاز گیلان