فتوای رهبر معظم انقلاب در مصرف بهینه انرژی، فصل الخطاب است
فتوای رهبر معظم انقلاب در مصرف بهینه انرژی، فصل الخطاب است
استاندار گیلان فتوای رهبر معظم انقلاب در مصرف بهینه انرژی را برای همگان فصل الخطاب دانست و گفت: رویکرد مدیریت مصرف باید در تمامی لایه‌های جامعه به درستی اجرایی شود.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان دکتر اسدالله عباسی عصر یکشنبه ۱۲ تیر ماه در کارگروه استانی مدیریت تقاضا و مصرف برق گیلان که فرمانداران استان نیز از طریق ارتباط تصویری حضور داشتند،  با یادآوری تأکیدات خود مبنی بر رعایت صرفه‌جویی مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب به‌ویژه فتوای معظم له در خصوص مصرف برق و آب اظهار داشت: توجه به مصرف بهینه انرژی، برای همگان یک ضرورت است.
وی این مهم را یک زنجیره از وظایف فردی و اجتماعی دانست و صرفه‌جویی را زمینه‌ساز تحقق رفاه عمومی ذکر کرد.
استاندار گیلان رعایت مصرف بهینه انرژی به ویژه در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی را اقدامی در جهت تامین رفاه برای مردم بیان و اضافه کرد: مراعات صرفه‌جویی، یک فرهنگ است که باید به عنوان یک رفتار در جامعه نهادینه شود.
وی بیان صادقانه موضوعات و تنگناها در حوزه انرژی برای مردم را وظیفه مسئولان دانست که رسانه‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند و گفت: بسته‌های تشویقی برای مصرف‌کنندگان هم در بخش خانگی و هم اداری، تعیین و اطلاع‌رسانی شود.
دکتر عباسی تصریح کرد: در هفته دولت امسال سازمان‌ها و اداره‌هایی که در این خصوص مدیریت مصرف انجام داده‌اند، معرفی خواهند شد.
وی یادآور شد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی که الگوی مصرف را رعایت کنند، مشمول تخفیف ۵۰ درصدی می‌شوند.
استاندار گیلان با تصریح اینکه رویکرد مدیریت مصرف انرژی باید توسط تمامی لایه‌های جامعه اجرا شود، گفت: همکاری همه اقشار در این خصوص، منجر به کاهش یا عدم خاموشی‌ها و نیز برقراری آرامش اجتماعی و نشاط جمعی خواهد شد.
وی نظارت بر عملکردها را نیز مورد تأکید قرار داد و ادامه داد: تغییر ساعت کاری اداره‌ها و الزام به کاهش مصرف انرژی، بایستی به کاهش مصرف ، منتهی و بر انجام این مهم هم نظارت و بازدیدهای سرزده از دستگاه‌ها صورت گیرد.
دکتر عباسی بیان موضوعاتی همچون ضرورت استفاده از ابزارهای هوشمند و تعمیر لوازم قدیمی پرمصرف را از دیگر مواردی ذکر کرد که باید به مردم متذکر شد.
وی تبیین این موارد از سوی ائمه معزز جمعه برای آحاد جامعه را موثر دانست و گفت: باید مدیریت مصرف و بهره‌گیری از روش‌های نوین کاهش مصرف برق، مورد توجه صاحبان صنایع هم باشد.
رعایت مصرف انرژی و استفاده از وسایل روشنایی در نوار ساحلی و نیز اصناف و مغازه‌داران، اطلاع‌رسانی بهنگام از قطعی‌های احتمالی به مردم و صاحبان صنایع و نیز توجه به رعایت مصرف انرژی توسط دستگاه‌ها از دیگر مواردی بود که دکتر عباسی بر آنها تأکید کرد.
وی خطاب به فرمانداران گفت که رعایت الگوی مصرف به ویژه در ساعت‌های پیک توسط کشاورزان به آنها تذکر داده شود.
وی مشارکت جویی مردم را در تحقق صرفه‌جویی اثربخش عنوان و خاطرنشان کرد: هر زمان از مردم برای کمک به مجموعه خدمتگزاران خود در نظام اسلامی درخواست همکاری شده، همیاری لازم از سوی آنان صورت پذیرفته است.
در ابتدای این جلسه مدیران عامل شرکت‌های توزیع و برق  منطقه‌ای گیلان،  مدیرکل هواشناسی استان و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گزارش‌هایی از فعالیت در حوزه‌های کاری خود ارائه کردند.
  • منبع خبر : استانداری گیلان