شهر رشت پیشتاز و مهد مقاومت
شهر رشت پیشتاز و مهد مقاومت
مهدی کاسی محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت‌ گفت: شهر رشت در بسیاری از حوزه‌های مقاومت از دیرباز تاکنون پیشتاز و مهد مقاومت بوده است.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از  واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت _ مهدی کاسی محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان روز دوشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ در دومین نشست تخصصی گردشگری مقاومت رشت‌ اظهار داشت: ایران از دیرباز مهد مقاومت بوده و خاندان آل بویه عزاداری امام حسین(ع) را در کشور رسمی و برای اولین بار اذان را به سبک شیعه ابداع کردند.
محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان ضمن اشاره به بخشی از تاریخ این استان ابراز داشت: پیش از نهضت جنگل نبرد پیله داربن اتفاق افتاد که در آن مردم گیلان در برابر روسها ایستادند و به خاطر  مقاومت  آن روز گیلانیان، روسها نتوانستند به هدف خود که فتح تهران بوده برسند.
کاسی از میرزا کوچک جنگلی بعنوان مهم ترین شخصیت بین المللی قبل از حضرت امام خمینی(ره)  یاد کرد و افزود: تمام نظریه پردازان جنگهای چریکی سالها پس از نهضت جنگل و به تاسی از آن عمل کردند چنانکه چگوارا به وضوح در یادداشتهای خود از نهضت جنگل بعنوان الگوی خود نام می برد.
وی ابراز داشت: میرزا کوچک جنگلی به قدری بزرگ است که یک چهره بین المللی و مقتدر محسوب می‌شود و تاریخ گواه این است که او هرگز دربرابر روسها سر تعظیم فرود نیاورد.
این محقق و پژوهشگر حوزه مقاومت گیلان ادامه داد: شهر رشت شهر مقاومت به حساب می‌آید و مردم این دیار هرگز از کمک و حمایت نهضت جنگل دست برنداشتند.
کاسی با بیان اینکه شهر رشت در بسیاری از حوزه های مقاومت از دیرباز تاکنون پیشتاز و مهد مقاومت بوده است اذعان کرد: در هشتم دی ماه ۱۳۲۹ شهر رشت ندای ایت الله کاشانی را لبیک گفت و اجتماع تاریخی عظیمی پدید آورد و بدین وسیله در نهضت ملی شدن صنعت نفت پیشگام شد.
وی در پایان در ضمن یاد و خاطره هشت هزار شهید استان گیلان در جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: اولین استاندار شهید کشور  گیلانی است و این استان شهیدان بزرگواری همچون حسین املاکی  و مرتضی حسین پور را که مظهر مقاومت است در خود جای داده است.
  • منبع خبر : شهرداری رشت