شناسایی ظرفیت و قابلیت های خاص هر روستا برای درآمدزایی
شناسایی ظرفیت و قابلیت های خاص هر روستا برای درآمدزایی
فرماندار رشت با بیان این مطلب که درآمد پایدار با سرمایه گذاری در دو بخش تولید و خدمات حاصل خواهد شد، اظهار داشت: شناسایی ظرفیت و قابلیت های خاص روستاها مولفه ای مهم در موفقیت طرح های درآمدزایی است.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه بررسی طرح های درآمدزایی روستایی دهیاری ها و شرکت تعاونی دهیاری که با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و سرپرست شعب پست بانک استان برگزار شد؛ با تاکید بر این مطلب که تمرکز امکانات گوناگون در شهر ها موجب مهاجرت و خالی شدن روستاها از نیروهای جوان، تحصیل کرده و فعال خواهد شد، اظهار داشت: باید با توانمندسازی دهیاری‌ها و روستا نشینان زمینه های شکوفایی روستاها، شکل‌گیری مهاجرت معکوس و جلوگیری از آسیب های حاشیه نشینی فراهم گردد.
 فرماندار رشت با اشاره به ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری ها و دستیابی به خودکفایی مالی با اجرای طرح های درآمدزا، گفت: برای موفقیت در بازدهی طرح های درآمدزایی، شناسایی ظرفیت و قابلیت های خاص هر روستا در بخش های خدمات و تولید و حتی امکان معرفی یک محصول محوری برای روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 وی افزود: هم اکنون برخی از روستاها با معرفی یک محصول تولیدی خود مانند تولیدی خاص در حوزه صنایع دستی، در سطح کشور شناخته شده و از نقاط هدف گردشگری می باشند.
 امام پناهی با اشاره به زمینه های متنوع فعالیت‌ اقتصادی و ایجاد کسب و کار در سطح روستاها، گفت: دهیاری ها باید با ارائه ایده ها و طرح های پولساز، زودبازده و با سرمایه کم؛ در صدد کارآفرینی و دستیابی به خودکفایی مالی باشند.
 وی افزود: مجموعه طرح های درآمدزایی شامل دو دسته کلی طرح های اشتغالزایی مانند بوم گردی و گردشگری روستایی، تولید انواع محصولات کشاورزی و دامپروری و صنایع جانبی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، تولید و عرضه البسه محلی، احداث زمین چمن مصنوعی و همچنین طرح خرید ماشین آلات می شوند.
 فرماندار رشت ادامه داد: زمین های تحت تملک دهیاری ها می تواند بستری مناسب و کمکی شایان در اجرای طرح های درآمدزایی و برخورداری از مزایای درآمدی پایدار برای توسعه همه جانبه روستاها باشند.
 مدیرکل دفتر روستایی استانداری نیز اظهار داشت: در قالب تفاهم نامه فیمابین پست بانک و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های درآمدزایی دهیاری ها، در نظر است تا دهیاری ها با اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و مالی، ضمن دستیابی به استقلال درآمدی، زمینه توسعه هرچه بیشتر روستاها را فراهم آورند.
پیرعلایی افزود: معرفی ظرفیت و پتانسیل روستاها و اجرای طرح‌های درآمدزایی موجب دلگرمی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.
 وی خاطرنشان کرد: ساکنین شهرها و گردشگران دو بازار هدف عمده در اجرای طرح‌های تولیدی و خدماتی روستایی می باشند.
  • منبع خبر : فرمانداری رشت