بیماری فشار خون بدون علامت است
بیماری فشار خون بدون علامت است
معاون علوم پزشکی گیلان گفت: نکته مهم در بیماری فشار خون بالا، بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است و به همین دلیل بیماری فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایسنا – دکتر اسماعیل نورصالحی معاون علوم پزشکی گیلان در این گفت وگو  با بیان اینکه بیماری فشار خون بالا، اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته مغزی در دنیا و ایران است اظهار کرد: حدود ۲۱ میلیون نفر در دنیا به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.

وی افزود: نکته مهم در بیماری فشار خون بالا، بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و نیز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است و به همین دلیل بیماری فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اهمیت آگاهی و آموزش مردم از ابتلا به بیماری فشار خون گفت: متاسفانه با وجود افزایش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به این بیماری و خطرات ناشی از آن طی سال های اخیر، میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری همچنان در سطح پایین قرار دارد؛ در حالی که فشار خون می تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

نورصالحی بر آگاهی بخشی بیشتر به مردم درباره این بیماری تاکید کرد و متذکر شد: با اندازه گیری و کنترل دقیق و منظم فشار خون و آگاهی بخشی بیشتر به مردم می توان از آسیب های جبران ناپذیر ابتلا به بیماری فشار خون بالا جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در دوران پاندمی کووید۱۹ بیماران مبتلا به فشار خون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند زیرا از یک سو در صورت ابتلا به بیماری کووید دچار عوارض شدیدتری می شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت به موقع دریافت نکنند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: باید توجه ویژه ای به ارتقای آگاهی عمومی و بیماران درخصوص بیماری فشار خون بالا و تشویق افراد به اندازه گیری دقیق و اطلاع از میزان فشار خون خود و دریافت درمان موثر برای کنترل مطلوب فشار خون صورت گیرد.

  • منبع خبر : ایسنا