جدیدترین خبر درباره واکسن کرونای ایران و کوبا
جدیدترین خبر درباره واکسن کرونای ایران و کوبا
طراحی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در میان واکسن های نوترکیب منحصر به فرد است و کم بودن عارضه و اثربخشی این واکسن در فازهای قبلی مشهود بوده است که یکی از ویژگی های این واکسن خواهد بود.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: امیدواریم با اثربخشی واکسن کرونا کوبا-ایرانی در اوائل تیرماه به تولید انبوه برسد و اجرای فاز سوم کارآزمایی این واکسن بر روی ۴۴ هزار کوبایی و ۲۴ هزار ایرانی انجام می شود.

علیرضا بیگلری،رئیس انستیتو پاستور ایران در حاشیه سفر به اصفهان اظهار کرد: واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با کارایی بالا و عارضه کم و در مشارکت با کشور کوبا در ایران تهیه می شود.

وی افزود: این واکسن اولین واکسنی است که در دنیا برای آن دوز یادآور هم طراحی شده است، تزریق دوز یادآور یا بوستر (Booster dose) باعث می‌شود که سطح ایمنی حفظ شود؛ اهمیت این موضوع آنجاست که واکسن فایزر این قابلیت را ندارد و به تازگی برای انجام دوز یادآور، مطالعاتی بر روی این واکسن آمریکایی در حال انجام است.

رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: پس از تحلیل اثربخشی واکسن و با تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در پایان خرداد و اوائل تیرماه واکسن کرونا ایران و کوبا به تولید انبوه می رسد و احتمال این هم است که قبل از اتمام نهایی به صورت اضطراری اجازه استفاده از این واکسن فراهم شود.

وی اضافه کرد: این که مرحله کارآزمایی این واکسن تنها در کشور ایران انجام می شود صحت ندارد و در کشور کوبا با نظارت انستیتوپاستور ایران در حال انجام است و در فاز سوم هم به ۴۴ هزار کوبایی دوز اول این واکسن تزریق شده است و منتظر دریافت دوز دوم هستند.

بیگلری افزود: جامعه هدف ۲۴ هزار نفری برای کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ایران و کوبا کفایت می کند و پس از تایید کارایی و اثربخشی این واکسن مورد استفاده عموم جامعه قرار می گیرد.

وی گفت: طراحی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در میان واکسن های نوترکیب منحصر به فرد است و کم بودن عارضه و اثربخشی این واکسن در فازهای قبلی مشهود بوده است که یکی از ویژگی های این واکسن خواهد بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: پس از تولید انبوه این واکسن در گام نخست به نیازهای داخلی دو کشور پاسخ داده می شود و در وهله بعدی به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

وی افزود: پس از تایید و ورود این واکسن به بازار مصرف در ابتدا تولید به صورت پلکانی خواهد بود و در ماه های ابتدایی تولید یک میلیون دوز در نظر گرفته شده است که به صورت تصاعد حسابی  هرماه بر این مقدار افزوده می شود.

بیگلری تصریح کرد: اغلب واکسن های دنیا در مرحله کارآزمایی بازه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال را مورد مطالعه قرار می دهند که به علت اطمینان به این تولید بازه سنی ۱۸ تا ۸۰ سال را در نظر گرفتیم.

وی اضافه کرد: پس از اعلام نتایج اولیه درصدد هستیم که در دو کشور کوبا و ایران این واکسن در طیف سنی کودکان ۵سال به بالا و زنان باردار هم مورد استفاده قرار بگیرد که تا پاییز مطالعات برای کودکان و زنان باردار به اتمام می رسد.

  • منبع خبر : آخرین خبر