افزایش مصرف آب شرب گیلانیان در روزهای پایانی سال
افزایش مصرف آب شرب گیلانیان در روزهای پایانی سال
مصرف روزانه آب شرب در گیلان در روزهای پایانی سال تا 100 درصد افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت یکشنبه ٢٢ اسفند ١۴٠٠ گفت: مردم گیلان در اسفند ماه مانند سایر نقاط کشور نسبت به سنت خانه تکانی برای ایام سال نو اقدام می کنند که مصرف روزانه نسبت به ماه های قبل بطور متوسط ۳۰ درصد افزایش می یابد.

مازیار غلامپور افزود: این میزان افزایش در روزهای پایانی سال به دلیل ورود مسافران و گردشگران تا  ۱۰۰ درصد مصارف روزانه نیز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط شهری استفاده از چاه خانگی متداول نیست و حدود ۱۰ درصد مشترکین خانگی دارای چاه آب هستند، خاطرنشان کرد: در مناطق روستایی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد مشترکین خانگی از چاه آب برخوردارند ولی به علت بالا بودن پارامترهای شیمیایی شامل آهن و منگنز آب این چاه ها کیفیت لازم برای استفاده را ندارد و برای شرب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در استان و احتمال آلودگی آب در اثر نفوذ رواناب ها و عدم امکان گندزدایی و تصفیه آب توسط مردم، استفاده از چاه های خانگی توصیه نمی شود ولی برای شستشوی حیاط، خودرو و غیره مشکلی ندارد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گیلان، هزینه تولید آب در استان در نقطه سر به سر را به ازای هر مترمکعب مبلغ ۱۸٫۲۵۲ ریال اعلام کرد و گفت: به مردم فهیم گیلان توصیه می کنیم از آب شرب برای شستشوی حیاط، خودرو و خانه تکانی استفاده نکنند.

غلامپور با تاکید بر اینکه مردم کارهای مرتبط با خانه تکانی و شستشو را به ایام پایانی سال به ویژه روز تحویل سال موکول نکنند، اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۶۵ درصد آب شرب مورد نیاز مشترکین گیلان از تصفیه خانه های آب استان (منابع آب سطحی) و حدود ۳۵ درصد آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی (چاه های عمیق و چشمه ها) تأمین می شود.

 

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان