تجلیل پرستاران نمونه کشوری از استان گیلان
تجلیل پرستاران نمونه کشوری از استان گیلان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: پرستاران در شرایط عادی کار بسیار پرمشقتی را متحمل می‌شوند و در ایام کنونی نیز این مشقت‌ها افزایش‌یافته است.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ همزمان با آغاز هفته پرستار و  در آستانه سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار،  مراسم تجلیل و نکوداشت مقام پرستار با حضور دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  در دانشگاه علوم پزشکی، هیئت‌رئیسه و جمعی از پرستاران با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی  گیلان برگزار شد.

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار پرستار در گیلان مشغول مراقبت از بیماران هستند، افزود: یک‌سوم پرستاران گیلانی در دوران شیوع ویروس کرونا به این ویروس منحوس مبتلا شده و ازاین‌بین ، پنج‌ نفر به مقام والای شهادت رسیدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشکلات حوزه پرستاری استان، گفت: بخش اعظم مطالبات معوقه پرستاران پرداخت و موضوع تبدیل وضعیت آن‌ها ازجمله پرستاران ۸۹ روزه در حال نهایی شدن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فشار مضاعف کار پرستاران در دوران شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: در بحران کرونا به دلیل سرایت غیرقابل‌تصور ویروسکرونا و احتمال مرگ‌ومیر بالا، علاوه بر رئیس دانشگاه، تمامی معاونین نیز برای خود همچون دوران دفاع مقدس جانشین تعیین کرده بودند تا امور دانشگاه و خدمات‌رسانی به مردم مختل نشود.

دکتر سالاری با اشاره به خدمات ارزنده مردم و گروه‌های فعال مدنی در جهت تأمین بخشی از اقلام و کالاهای حفاظت فردی کادر سلامت در اوج بحران کرونا، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا بیش ازآنچه ما تصور می‌کردیم مردم و گروه‌های فعال جامعه به کمک کادر سلامت شتافتند که همچنان این روحیه بخشش، ایثار و ازخودگذشتگی ادامه دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشابه خواندن دوران جنگ تحمیلی با زمان شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس خیل عظیمی از جوانان ، جان‌فشانی کرده اند؛ در دوران کرونا نیز جهادگران حوزه سلامت در برابر ویروس مهاجمی به نام کرونا جانانه جنگیدند .

وی با بیان اینکه تاریخ در آینده از رشادت‌های ایثارگران جبهه سلامت  به بزرگی یاد خواهد کرد، افزود: پرستاران، همچون ملائکی از آسمان بر بالین بیماران حاضر شدند و تفسیر و تحلیل زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها هیچ‌گاه قابل وصف نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه پرستاران همچون سربازان امام حسین علیه‌السلام  در دوران دفاع مقدس به دل دشمن زدند،  گفت: انتخاب روز ولادت عقیله بنی‌هاشم به عنوان روز پرستار،  بی‌معنا نیست و  تلاش‌ها و زحماتی که قشر عظیم پرستار کشیدند بسیار قابل‌تقدیر و تحسین است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به حدیث شریف پیامبر اکرم صلوات الله علیه در خصوص خدمت به مردم، گفت: به فرموده رسول‌الله؛ مردم ، عیال خدا هستند و بهترین فرد نیز کسی است که به بندگان خدا کمک کند و پرستاران مصداق بارز  این حدیث شریف میباشند.

طاهره زاهد صفت، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد کادر سلامت را پرستاران تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: پرستاران سردمداران مراقبت در عرصه درمان هستند و از ابتدای شیوع کرونا درصحنه بوده، جان‌نثاری کرده و همچنان نیز حاضرند.

وی با اشاره به خدمات بی‌نظیر قشر پرستاری ازجمله در استان گیلان، افزود: در طول ۱۰ ماه شیوع ویروس کرونا، پرستاران علاوه بر شیفت های موظفی در نوبت‌های اختیاری نیز بر بالین پرستاران حاضرشده و این نشان از اوج معرفت و ایثار این قشر خدمت گذار می‌دهد.

محمدحسین دلسوز، رئیس نظام پرستاری رشت نیز در این نشست با تقدیر از زحمات دکتر سالاری در جهت کاهش مطالبات قشر پرستاران، اظهار کرد: مطالبات همکاران دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ۱۸ ماه گذشته به سه ماه معوقه کارانه و شش ماه معوقه اضافه‌کار کاهش‌یافته و به حول قوه الهی اکنون جزو استان‌های انتهایی کشور از این حیث محسوب نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان تلاش های وافری در جهت تعیین تکلیف پرستاران ۸۹ روزه انجام داده، افزود: برای پیگیری مشکل همکاران ۸۹ روزه دیدارهای متعددی  برگزارشده که اکنون منجر به صدور مجوز جذب و تأمین اعتبار نیز شده است اما لازم است در روند گزینش و جذب نهایی این همکاران تسریع شود.

رئیس نظام پرستاری رشت با بیان اینکه سهمیه‌های استخدامی خوبی در گیلان اخذشده، گفت: به‌زودی با آزمون استخدامی همکاران زیادی جذب کادر درمان خواهند شد.

دلسوز همچنین در ادامه خواستار کمک دانشگاه جهت برقراری قانون ارتقای بهره‌وری در مراکز خصوصی استان شد. و خبر داد: فوق‌العاده ویژه برای تمامی پرسنل درمان از دی‌ماه به میزان ۵۰  درصد برقرار خواهد شد.

به گزارش وبدا، در حاشیه این مراسم، از ۱۹ پرستار برگزیده کشوری از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و ۶ تن از پرستاران برگزیده هیئت‌مدیره نظام پرستاری رشت، شرق گیلان، آستارا، تالش و انزلی به صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی تجلیل شدند.

گفتنی است در این نشست صمیمی کلیه معاونین دانشگاه ضمن تبریک روز پرستار ، از خدمات بی نظیر مدافعان سلامت پرستاری قدردانی کردند .