بنادر و گمرکات گیلان ، ظرفیتی ارزشمند برای توسعه صادرات کشور هستن
بنادر و گمرکات گیلان ، ظرفیتی ارزشمند برای توسعه صادرات کشور هستن
نماینده عالی دولت در گیلان بنادر و گمرکات گیلان را ظرفیتی ارزشمند برای توسعه صادرات کشورمان دانست و گفت که از دانش فناورانه برای گسترش کشاورزی مکانیزه در گیلان استقبال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی ظهر چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در دیدار سفیر کشورمان در لهستان، به ظرفیت های گیلان در بخش های مختلف کشاورزی ، دامپروری ، آبزی پروری و نیز صنایع تولیدی و دارویی اشاره و تولیدات کیفی گیلان را دارای قابلیت برای صادرات عنوان کرد.

وی از بنادر و گمرکات گیلان به‌عنوان ظرفیتی ارزشمند برای افزایش میزان صادرات کشور یاد کرد و گفت: با تکمیل راه آهن رشت –کاسپین، شاهد رشد زیرساخت‌ها در امر صادرات از مبدا گیلان خواهیم بود که این امر، ارزآوری قابل توجهی را به دنبال دارد.

استاندار به ظرفیت معادن گیلان هم اشاره و خاطرنشان کرد: ارتقای بهره وری در این خصوص مورد تاکید است از این‌رو ایجاد ارزش افزوده تولید و نیز استفاده از ماشین آلات روزآمد، یک ضرورت محسوب می شود.

دکتر عباسی ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از روند کشاورزی در گیلان، به‌صورت سنتی انجام می‌شود که لازمست ضمن توسعه ماشین آلات این بخش ، مدیریت بهره وری آب با استفاده از دانش نوین مورد توجه  قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه چای، زیتون، بادام و فندق گیلان کیفیت بالایی دارد و صنایع فرآوری این محصولات هم در استان موجود است؛ بهره گیری از دانش نوین برای ارتقاء جایگاه فعلی استان در امر فرآوری و بسته بندی را مورد تأکید قرار داد و افزود: با گسترش تعاملات با محوریت امور دانش بنیان و فناور، شاهد ایجاد ارزش افزوده در این بخش خواهیم بود.

سفیر کشورمان در ورشو نیز در این دیدار، به ظرفیت لهستان در بخش های مختلف صنعتی از جمله تولید ماشین‌آلات صنعتی ، کشاورزی ، قطعه سازی و همچنین در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: می توان از این توانمندی‌ها در جهت توسعه بخش های مختلف گیلان بهره مند شد.

حسین غریبی استفاده از ماشین آلات تولیدی لهستان برای رونق مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان را پیشنهاد داد و گفت: این کشور امکان طراحی و ساخت ماشین آلات متناسب با نیاز حوزه های کشاورزی و صنعتی ایران را دارد.

وی همکاری در خصوص مدیریت پسماند گیلان را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که با توجه به موفقیت لهستان در بازیافت زباله، انتقال دانش علمی و فنی به ایران، می تواند در حل مشکل پسماند اثربخش باشد.

بهره گیری از بازار مصرف ماهی در لهستان با توجه به پتانسیل های گیلان در تولید این محصول، از دیگر مواردی بود که غریبی در نشست با استاندار مورد اشاره قرار داد.

  • منبع خبر : استانداری گیلان