برگزاری دومین کمیته تخصصی سلامت و امور بیمه ای سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
برگزاری دومین کمیته تخصصی سلامت و امور بیمه ای سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
در راستای خدمت رسانی بهینه به سالمندان، دومین جلسه ی کمیته تخصصی سلامت و امور بیمه ای سالمندان با حضور ریاست دانشگاه ، دکتر عابدین قاسمیان معاون توانبخشی بهزیستی گیلان و سایر مدیران و نمایندگان دستگاه های مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل شد.

رشتستان – در ابتدای این نشست دکتر محمدتقی آشوبی- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان- با اشاره به اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است اظهار کرد: علاوه بر جمعیت بالای سالمند استان، شاهد مهاجرت جمعیت بازنشسته و سالمند استان های دیگر به گیلان هستیم و بخشی از خدمات و هزینه های درمان این جمعیت سالمند مهاجر هم بر استان تحمیل می شود.

رییس دانشگاه بر آمادگی بیشتر برای مقابله با سونامی سالمندی در استان در آینده نزدیک تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش موالید، سالمندی با سرعت بیشتر در استان رقم می خورد و باید آمادگی لازم در ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی به این جمعیت را در تمامی حوزه ها اعم از زیرساخت های بیمارستانی داشته باشیم و اقدامات کمی و کیفی خدمات سلامت‌محور به سالمندان با دقت بیشتری ارائه شود.

در ادامه ی این جلسه، دکتر فرحناز پاکدامن- رییس گروه میانسالان و سالمندان – با ارائه ی گزارشی از جلسه ی پیشین کمیته تخصصی سلامت و امور بیمه ای سالمندان، ساختار شورای ساماندهی سالمندان در سطح استان را توضیح داد. در پایان این جلسه با اظهار نظر معاونین و مدیران ستادی و نمایندگان دستگاه های مرتبط، امکان سنجی راه اندازی کلینیک جامع سالمندی در استان و ساماندهی سالمندان بسیار پرخطر شناسایی شده توسط حوزه ی بهداشت دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت.

 

همچنین دکتر عابدین قاسمیان معاون توانبخشی بهزیستی گیلان نیز به تبیین انواع خدمات بهزیستی به سالمندان از جمله فعالیت مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی ، روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان-ویزیت و مراقبت در منزل سالمندان-اهدای وسایل توانبخشی و بهداشتی و سایر موارد مرتبط پرداخت و یکی از اهداف اصلی معاونت توانبخشی را خدمت رسانی بهینه به سالمندان در بستر جامعه و در کنار کانون گرم خانواده برشمرد.

در پایان نیز گزارشی از روند تاسیس کلینیک جامع سالمندی در سایت کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهدای مدافع سلامت همچنین خدمت رسانی به سالمندان پر خطر شناسایی شده در برنامه خطرسنجی معاونت بهداشتی به ترتیب توسط معاونت درمان دانشگاه و نیز مدیریت خیرین سلامت این دستگاه ارائه گردید و سایر حضار به تشریح دیدگاه ها و نظرات خود متناسب با موضوعات مطروحه پرداختند.

شایان ذکر است طبق آمار ثبت شده در حوزه ی بهداشت دانشگاه، ۴۲۲ هزار نفر از جمعیت استان گیلان سالمند هستند.

  • منبع خبر : بهزستی گیلان