برداشت دانه‌های روغنی زیتون در گیلان آغاز شد
برداشت دانه‌های روغنی زیتون در گیلان آغاز شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت نوبرانه دانه‌های روغنی زیتون ماری در باغات شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا – صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز پنجشنبه در این گفت و گو با بیان اینکه شهرستان رودبار یکی از قطب‌های زیتون در کشور است، اظهار کرد: ۲۲ هزار باغدار این شهرستان برداشت زیتون را از ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به قیمت سال جاری زیتونِ تازه پای درخت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که زیتون‌کاران رودباری امسال ۱۷ هزار تن زیتون برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برداشت زیتون تا اواخر آذرماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن و ۱۰۰ واحد بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت ۱۲ هزار تن در شهرستان رودبار فعال است.

وی اظهار کرد: رقم‌های ماری، روغنی، شنگه، زرد، کنسروی و رقم‌های خارجی آربکین، کراتینا، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا و مانزالینا از نمونه‌های زیتون‌های تولیدی رودبار است.

گیلان با تولید سالانه ۱۷ هزار تن رتبه سوم تولید زیتون را بعد از استان های زنجان و قزوین در کشور داراست. سلامت قلب و عروق، کاهش ابتلا به سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، پیشگیری از دیابت و بهبود سلامت استخوان ها از مهمترین فواید استفاده از زیتون است.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.

  • منبع خبر : ایرنا