اقدامات اداره کل بهزیستی استان گیلان در دولت سیزدهم
اقدامات اداره کل بهزیستی استان گیلان در دولت سیزدهم
سید مهدی خدمت بین دانا مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم یعنی طی سالهای ۱۴۰۰ تا اکنون در راستای توانمند سازی جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی استان اقدامات گوناگونی در جهت فراهم نمودن زمینه های اشتغالزایی و تامین مسکن جامعه هدف بهزیستی بعمل آمده است .

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی بهزیستی گیلان_مدیرکل بهزیستی گیلان اذعان داشت: در سال ۱۴۰۰ ضمن جذب ۹۳ درصد از اعتبارات اختصاص داده شده از محل تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور از طریق سایر راههای اشتغال زایی همانند طرح های کارفرمایی و خود اشتغالی – استاد شاگردی – اشتغال در مراکز غیر دولتی – مراقبین در منزل – توانبخشی مبتنی بر جامعه – خدمات مالی خرد- و همیاران –کارگاههای تولیدی و حمایتی- واگذاری پیمان مدیریت –استخدام سه درصد معلولین در دستگاههای دولتی – پرداخت سهم بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی ، بیش از صد درصد تعهداشتغال استان یعنی ۱۷۴۶ نفر اقدام گردید و همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به رشد اعتبارات بند ب تبصره ۱۶  قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ،با جذب  بیش از ۸۸ درصد از اعتبارات فوق  ، و از طریق سایر راههای مختلف اشتغال زایی نسبت به فراهم نمودن اشتغال جامعه هدف تحت پوشش با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل اقدام گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سالجاری نیز با جذب مانده اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و سایر اعتبارات قانون بودجه سالجاری شامل جزء۴ بند ب تبصره ۱۸  و سایر راههای اشتغال زایی با توجه به سهم تعهد اشتغال بهزیستی است به تعداد ۲۵۳۱ نفر تا اکنون با تعداد ۳۶۸ نفر بیش از ۲۰ درصد تعهد استان انجام گردید و با تنظیم برنامه مدونی جهت تحقق تعهد مربوطه ، تلاش لازم توسط کارشناسان بهزیستی استان بعمل می آید.

همچنین در راستای تامین مسکن جامعه هدف بهزیستی که فاقد واحد مسکونی بوده اند بر اساس هدف گذاری اعلام شده از سوی بهزیستی کشور از ابتدای دولت سیزده در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۸۷ واحد مسکونی واگذار گردید و بر اساس  تعهد سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۶۳ واحد مسکونی به مددجویان عادی ،  خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول در مناطق شهری و روستایی ، ایتام و زنان سرپرست خانوار و… واگذار شد.

خدمت بین دانا با بیان اینکه اعتبارات ابلاغی در حوزه مسکن در  سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۷۸ میلیارد ریال نیز جهت کمک ودیعه مسکن ملی مددجویان توسط بانک‌های عامل سپه، ملت ، صادرات و صندوق ولایت تخصیص داده شده است. که تعداد  ۴۱۰ خانوار از تسهیلات فوق بهره مند گردیده­ اند.

وی در ادامه  افزود: از ابتدای سال جاری نیز تا اکنون تعداد  ۸۸ واحد مسکونی طی مناسبتهای هفته بهزیستی و دولت واگذار گردیده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان همچنین اظهار کرد: در راستای حفظ منزلت و کرامت اجتماعی جامعه هدف بهزیستی و اجرای سیاست های رفاهی این افراد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقدامات خوبی در جهت خانه دار شدن گروههای هدف بهزیستی در دست اقدام می باشد و افراد مشمول این خدمات شامل زنان سرپرست خانوار، معلولان سرپرست خانوار، ایتام ، خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول و بیشتر، دختر مجرد بالای ۳۵ سال، فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی بهزیستی در صورتی که بیش از ۱۰ سال از زمان ترخیص آن نگذشته باشد از جمله  گروه های هدف برنامه های حمایتی مسکن می باشند.

همچنین در سال جاری نیز مبلغ ۳۴۰  میلیارد ریال نیز جهت کمک ودیعه مسکن ملی مددجویان توسط بانک‌های عامل سپه، ملت ، صادرات ، کشاورزی، تجارت ،مسکن، ملی  تخصیص داده شده است که تعداد  ۶۱۰ خانوار تاکنون جهت برخورداری از تسهیلات فوق به بانک های عامل معرفی شدند و در حال  مراحل تشکیل پرونده و برخورداری از تسهیلات مربوطه می باشند.

همچنین در راستای اجرای نهضت ملی مسکن ۳۰۸۶ نفر دارای برچسب بهزیستی در سامانه مذکور ثبت نام نموده اند که ۱۲۳  نفر تخصیص پروژه شدند و تعداد ۱۶۳ نفر در مرحله افتتاح حساب و تعداد ۷۰۳ نفر در سطح تایید نهایی درخواست می باشند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در پایان اعلام داشت: در راستای اجرای تفاهم نامه فی مابین بهزیستی استان و شرکت گاز از سال ۱۴۰۰ تا اکنون طی سه مرحله تعداد ۲۲۸ خانوار موفق به دریافت کمک بلاعوض شرکت گاز استان  به مبلغ بیش از ۱۹ میلیارد ریال گردیدند و هم اکنون برای تعداد ۵۴ خانوار به مبلغ بیش از  ۸ میلیارد ریال در حال پیگیری و اقدام می باشد.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان