افتتاح بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش اقتصاد دریا
افتتاح بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش اقتصاد دریا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش اقتصاد دریا افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم.

علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چهارشنبه، ۱۷ آبان ماه در «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی» که در زیبا کنار برگزار شد، با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در راستای تاکیدات رهبر انقلاب در حوزه دریا، سازمان بنادر و دریانوردی حسب دانش و توان داخلی اقدام به تعریف اقدامات اجرایی با محوریت حمل و نقل دریایی و بندری و مجموعه فعالیت های اقتصاد دریا کرده است.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش اقتصاد دریا افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فعال شدن بنادر کوچک و سواحل فاقد بندر با هدف ایجاد تحول در اشتغال و معیشت مردم، تصریح کرد: پروژه‌های زیربنایی بزرگ با محوریت حمل و نقل دریایی را در سواحل مکران آغاز کردیم.

صفایی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع توسعه دریا محور برای کل کشور از دو سال پیش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر انقلاب یک سیاستگذاری یکپارچه در این بخش است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مباحث اقتصادی و اجتماعی در حوزه فعالیت‌های دریایی، گفت: مادامی که نتوانیم در سواحل اشتغال ایجاد کنیم، جمعیت پذیری و سکونت دائمی نیز ایجاد نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعریف مفاهیم توسعه دریامحور و محدوده اقتصاد دریا و اقتصاد ساحل و انجام مطالعات کارکردی و ساختاری و تطبیقی، خاطرنشان کرد: به دنبال طرح جامع اقتصاد دریامحور و سند پیشرفت دریایی هستیم که در ادبیات حکمرانی سازمان بنادر، در بر گیرنده مباحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و محیط زیستی و علم و فناوری و امنیتی است.

وی از اجرای طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه در جنوب کشور خبر داد و بیان کرد: یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه است که شاهد تاثیر اقتصادی ارتباط با کشورهای همسایه منطقه شمال هستیم؛ در واقع رشد تجارت دریابرد بنادر شمالی ما که در سا های گذشته منفی بوده، امروز روند خوبی دارد و در بندر انزلی رشد ۴۶ درصدی و در بندر امیر آباد و بندر نوشهر به ترتیب ۶۰ درصدی و ۱۲۰ درصدی داشتیم.

صفایی با تاکید بر لزوم فعال‌سازی کریدور شمال به جنوب، یادآور شد: مسیر سنتی بین هند و روسیه از طریق کانال سوئز ۲۲ تا ۳۰ روز طول می کشد و هر کشتی ۴۰ فوت کانتینر ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر رویکرد کریدورهای عربی را بیشتر سیاسی دانست و بر کاهش هزینه و زمان در حمل و نقل کالا از هند تا روسیه و قزاقستان تاکید کرد و ادامه داد: هند اقتصاد آینده است و با حضورش در بندر چابهار می‌تواند در اقتصاد ما نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه با همکاری چین پروژه انتقال کالا از کشورهای آفریقای و حاشیه خلیج فارس با کشتی‌های رورو از طریق بندر شهید رجایی تا قزاقستان را در دستور کار داریم، عنوان کرد: چهار فروند کشتی رورو در بندر شهید رجایی داریم و ترمینال رورو فعال شده و ۱۰۰۰ دستگاه کامیون نیز در دست اقدام است تا سرویس دریایی از کشورهای آفریقایی و عربی به بندر عباس و سپس ترکیه و شرق دریای خزر و روسیه و قزاقستان انجام شود.

صفایی با بیان اینکه به زودی راه آهن کاسپین متصل می‌شود و می توانیم از ظرفیت حمل و نقل ریلی بنادر جنوب به بندر کاسپین استفاده کنیم، گفت: با اتصال بندر انزلی هم ریل این ظرفیت‌ها دوچندان خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا