نقش استادان دانشگاه ها در آگاهی افزایی عمومی برای مقابله با کرونا
نقش استادان دانشگاه ها در آگاهی افزایی عمومی برای مقابله با کرونا
تاثیر اساتید دانشگاه ها در هدایت و حمایت از تعالی استان گیلان.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در نشست با جمعی از استادان عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه گیلان ، تجربه و دانش اساتید دانشگاه ها را در هدایت و حمایت از تعالی استان موثر خواند و گفت: معتقدم تشکیلات آموزش عالی خضوضا اعضای هیات علمی می توانند در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توسعه پایدار را تسریع کنند از این رو همواره تاکید داشته و دارم که از ظرفیت آنان استفاده مطلوب‌تری شود.

دکتر زارع این انتظار را از دانشگاهیان مطرح کرد که در تدوین اطلس سرمایه‌گذاری گیلان همکاری داشته باشند  و اظهار داشت: این اطلس به عنوان بانک اطلاعاتی، ظرفیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری استان را مورد شناسایی قرار می دهد.

استاندار گیلان با استقبال از پیشنهاد مطرح شده تحت عنوان تاسیس مرکز مطالعات اوراسیا یادآور شد: در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک منطقه آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، تاکید کردم که باید بر پایه پژوهش، برنامه ریزی خوبی برای استفاده حداکثری از ظرفیت اوراسیا داشته باشیم.

وی بر ضرورت تدوین برنامه ای راهبردی و درازمدت برای بهره گیری از فرصت تجارت خارجی اوراسیا و فعال تر کردن دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد.

استاندار گیلان تکمیل راه آهن و استفاده حداکثری از ظرفیت باری و ترانزیتی در حوزه حمل و نقل ریلی را گامی موثر در توسعه استان خواند و بیان داشت: فعالیت کشتی های رو – رو و به‌کارگیری کانتینرهای یخچال دار در دریای خزر می تواند نقش مؤثری در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دیگر داشته باشد.

دکتر زارع در ادامه مسئله محیط زیست را از جمله موضوعات بنیادین در مبحث توسعه پایدار خواند و تصریح کرد: اگرچه در شرایط کنونی، کشور با مسائل خطیر و مهمی نظیر شیوع کرونا، تحریم های غیرقانونی و به تبع آن محدودیت تأمین منابع مالی مواجه است؛ اما هیچیک از اینها، اهمیت و اولویت مسائل محیط زیست را برای امروز و آینده ایران و استان، کم رنگ نمی کند.

وی با تصریح اینکه در جهت حفاظت از تالاب انزلی بعنوان میراث طبیعی گرانبهای گیلان جلسات متعددی در سطوح استانی و ملی برگزار شده، گفت: نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب در دوره میان مدت در نظر گرفته شده که تخصیص این اعتبار ویژه دولت از سال‌جاری آغاز شده است.

استاندار گیلان افزود: ابعاد مدیریت احیای تالاب از جمله مدیریت فاضلاب، پسماند، حفاظت از اکوسیستم، مدیریت رسوبات حوزه آبخیزو عملیات آبخیزداری، پایش تالاب، فعالیت‌های اکوتوریستی، برنامه‌های آموزشی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در قالب ۱۰ کد پروژه تعریف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمینی گیلان و درنظر داشتن این سند بعنوان سند توسعه ای استان، محور این برنامه را بر مبنای رویکرد راهبردی سبز – آبی و حفظ محیط زیست عنوان و اضافه کرد: لازم است طرح های پژوهشی هم در راستای توسعه استان و نیز سند آمایش سرزمینی باشد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش نقش فرهیختگان، دانشگاهیان و سازمان های مردم نهاد در جریان مدیریت مطلوب کرونا را اثرگذار دانست و گفت: برای کاهش آثار مخرب ویروس کرونا ، باید سطح فرهنگی جامعه ارتقا یابد که برنامه ریزی برای تحقق این امر، بر عهده استادان دانشگاه است.

دکتر زارع یادآور شد: نخبگان و اساتید دانشگاهی از طریق مراکز تحقیقاتی، گروه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با همکاری تحقیقاتی به راهکارهای کنترل و کاهش آثار کرونا دست یافته و در آگاهی بخشی جامعه نقش ایفا کنند.

در پایان، هریک از  استادان دانشگاه نیز به بیان نظرات خود درباره موضوعات توسعه ای استان پرداختند.

  • منبع خبر : استانداری گیلان