اثرمنفی افزایش قیمت شیرخام بر مصرف لبنیات
اثرمنفی افزایش قیمت شیرخام بر مصرف لبنیات
رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: افزایش قیمت شیرخام بر مصرف لبنیات مردم اثر منفی خواهد داشت.

شیر اولین ماده غذایی است که پس از تولد به انسان معرفی می شود و همچنان به عنوان تنها منبع تغذیه نوزاد برای ماه ها پس از زایمان به شمار می رود. با این حال، این وابستگی منحصر به فرد به شیر به عنوان منبع حیاتی تغذیه با بزرگتر شدن کودک از بین نمی رود زیرا برای رشد و سلامتی همچنان به آن نیاز دارد.

از آنجایی که که رشد پوکی استخوان در جامعه از جمله بیماری هایی است که با کاهش مصرف شیر افزایش پیدا می کند، باید تمهیداتی اندیشیده شود که به هیچ وجه این ماده غذایی از سفره مردم به خصوص خانواده هایی که از کودکان و سالمندان مراقبت می کنند، حذف نشود این در حالیست که اخیرا شاهد افزیاش قیمت شیر خام در پی ان افزایش قیمت لبنیات در استان هستیم.

عباس یوسفی در گفت و گو با ایسنا در خصوص افزایش قیمت شیر خام اظهار کرد: افزایش قیمت شیر بر میزان مصرف آن اثر منفی دارد و لازم است با افزایش قیمت شیر برای مصرف کننده سوبسید اختصاص یابد تا شاهد کاهش خرید لبنیات و شیر از سوی مردم نباشیم.

وی با بیان اینکه دامداران نیاز دارند تا هزینه تولید شیر برایشان کاهش یابد و اصلا از افزایش قیمت شیر خوشحال نیستند افزود: آنچه که دامداری را تقویت می کند عرضه نهاده با قیمت مناسب است زیرا ۶۰ درصد هزینه تولید شیر مربوط به غذای دام است.

رییس اتحادیه دامداران گیلان، تصریح کرد: کاهش هزینه بیمه دامداران از دیگر عواملی است که می‌تواند پرداختن به دامداری را برای دامدار اقتصادی تر کند.

یوسفی با بیان اینکه گیلان از استان های تولیدکننده شیر با کیفیت است و پراکنش دام در بخش های کوهپایه ای استان بیشتر است، یادآور شد: در حال حاضر جمعیت دام در شهرستان های املش، رودسر، فومن و ماسال و… بیش از دیگر شهرستان های گیلان است.

یوسفی اضافه کرد: برای اینکه دامداران برای ماندگاری در حوزه دامداری انگیزه بیشتری داشته باشند و دامهایشان را به دلیل به صرفه اقتصادی نبودن تولید شیر به کشتارگاه نفرستند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

وی گفت: در حال حاضر هم اگر گوشت دام به قیمت خوب از دامدار خریداری شود حتما دامش را می فروشد و این کار اصلا به نفع دامدار نیست زیرا همواره این واسطه ها هستند که از فروش گوشت سود می برند و جیب دامدار از گرانی گوشت خالی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا