۲۵ درصد از مشترکین گیلانی ۵۰ درصد برق استان را مصرف می کنند
۲۵ درصد از مشترکین گیلانی ۵۰ درصد برق استان را مصرف می کنند
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان تعداد مشترکین برق استان را یک میلیون و ۵۶۰ هزار اعلام کرد و گفت: از تعداد مشترکین برق در گیلان حدود ۷۴ تا ۷۶ درصد میزان مصرف برق را رعایت و حدود ۲۴ تا ۲۶ درصد میزان مصرف را رعایت نمی‌کنند و این تعداد حدود ۵۰ درصد انرژی برق در گیلان را مصرف می کنند.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از ایرنا -محمدتقی مهدیزاده  مدیر عامل شرکت توزیع برق گیلان روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان در رشت اظهار داشت:  با وجود اینکه حدود ۲۰ هزار کیلومتر خطوط برق فشار ضعیف و حدود ۹ هزار کیلومتر نیز خطوط برق فشار متوسط در گیلان وجود دارد، اما زمستان سال گذشته خاموشی نداشتیم و با رعایت الگوی میزان مصرف، می‌توانیم تابستان سال جاری را با کمترین میزان خاموشی سپری کنیم.

وی به الگوی مصرف در تابستان نیز اشاره کرد و گفت: از ۱۵ خرداد ماه تا ۱۵ شهریور ماه ، میزان الگوی مصرف برق در استان گیلان ۴۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است که هر مشترکی بیش از این در ماه مصرف برق داشته باشد، تعرفه آن مصرف کننده تصاعدی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اضافه کرد: البته میزان مصرف برق کنونی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته در گیلان افزایش یافته که به عنوان مثال در ۱۴ خرداد ماه امسال میزان مصرف برق در گیلان یکهزار و ۸۰۱ مگاوات بود که نسبت به همین روز در سال گذشته، افزایش ۱۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رایگانی برق برای کشاورزان 

مهدی زاده به نحوه برخورداری کشاروزان از طرح رایگانی برق نیز اشاره و بیان کرد: کشاورزانی که از دستگاه پمپاژ آب استفاده می‌کنند اگر از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۷ عصر از پمپاژ استفاده نکنند، مابقی ساعات روز ، هزینه برق برای آنان رایگان محسوب می‌شود و فقط با عدم استفاده در پنج ساعت از شبانه روز، بهای مصرفی برق برای کشاورزان زحمتکش رایگان محسوب خواهد شد.

۲۵ درصد از مشترکین گیلانی ۵۰ درصد برق استان را مصرف می کنند

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت نیز به سوی هوشندسازی گام برداشتیم و حدود ۶۰ درصد از مشترکین برق صنعتی در اتاق پایش ، رصد می شوند و می‌توان میزان مصرف برق آنان را مشاهده کرد که در این راستا نیز، توافقاتی با صنایع اناجم شده تا با رعایت الگوی مصرف برق، آنان نیز از شرایط تخفیف و پاداش بهره مند شوند.

مهدیزاده به مصرف برق در ادارات و نهادهای دولتی اشاره و اظهار کرد: میزان مصرفی برق در ادارات نیز کنترل می‌شود و همه ادارات و نهادها موظفند که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰ درصد کاهش مصرف برق نسبت به ساعات غیر اداری داشته باشند که اگر این امر رعایت نشود، برق آنان قطع می شود.

وی افزود: به هر حال تمام هدف و سعی ما این است که توزیع عادلانه یارانه در بخش مصرف برق داشته باشیم که در این راستا، همه مشترکین اعم از خانگی، صنعتی ، کشاورزی و ادارات باید در این خصوص همکاری داشته باشند چون هم اینک میزان متوسط رشد مصرف برق در گیلان بیش از کشور است و با توجه به اینکه رشد متوسط مصرف برق در کشور جهار درصد است، این رقم در گیلان حدود ۱۳.۵ درصد می‌باشد.

سرقت ۶۱ تن سیم برق در گیلان

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به سرقت تجهیزات برق در گیلان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۶۱ تن سیم برق و همچنین ۴۷ دستگاه ترانس برق در گیلان سرقت شد که سرقت این تجهیزات حدود ۲۰ میلیارد تومان به این شرکت ضرر و زیان وارد کرد که البته سارقان زیادی نیز دستگیر شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر سرقت حدود ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات برق در گیلان، استفاده از دستگاه‌های رمز ارز دیجیتال نیز ، دیگر معضل این شرکت است که این دستگاه‌ها، برق زیادی را مصرف می‌کنند که در این راستا از هموطنان درخواست داریم در صورت مشاهده استفاده از دستگاه رمز ارز، این امر را به شرکت توزیع برق و یا به نیروهای نظامی اطلاع دهند.

مهدیزاده بیان کرد: با وجود اینکه ۲ مرکز مجاز رمز ارز در گیلان وجود دارد که هر ۲ مرکز تعطیل هستند، اما سال گذشته ۷۱ مرکز استفاده از دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز در این استان کشف شد و طی ۲ ماهه اول امسال نیز، ۲ مرکز شناسایی و کشف شدند.

  • منبع خبر : ایرنا