کارفرمایان مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به تامین اجتماعی هستند .
کارفرمایان مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به تامین اجتماعی هستند .
به گزارش روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان ،

با هدف رعایت حقوق شهروندان و مخاطبان در جامعه هدف ، تکالیف کارفرمایان بابت ارائه لیست و پرداخت حق بیمه ، بر اساس مواد مندرج در قانون تامین اجتماعی تشریح گردید . با توجه به ضرورت آگاهی بخشی به جامعه هدف و آشنایی مخاطبان با قوانین و مقررات و همچنین رعایت حقوق شهروندی تکالیف کارفرمایان بر اساس مفاد مندرج در قانون تامین اجتماعی تشریح و تبیین گردید .

بر اساس ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی ، کارفرمایان موظفند کلیه وجوه و مزایای مشمول ، حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت نمایند .

همچنین بر اساس ماده ۳۲ قانون تامین اجتماعی ، در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می دارند حق بیمه به مأخذ کل درآمد ماهانه آنها احتساب و دریافت می گردد که این حق بیمه در هیچ موردی نباید از حق بیمه ای که به حداقل مزد کارگر عادی تعلق می گیرد کمتر باشد .

نکته حائز اهمیت در این مواد مربوط به ماده ۳۴ قانون تامین اجتماعی میگردد که بیان می دارد در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند .

مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی نیز ، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان می باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تادیه نماید و در صورتی که از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود .

خاطر نشان میسازد به استناد ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی ، کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد . همچنین صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان را به ترتیبی که در آئین نامه طز تنظیم و ارسال صورت مزد آمده به تامین اجتماعی تسلیم نماید و سازمان باید حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ دریافت ، اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت مشاهده نقص یا اختلاف یا مغایرت اقدام نماید .

شایان ذکر است بر اساس ماده ۴۰ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما از ارسال صورت مزد خودداری کند سازمان میتواند حق بیمه را راساً تعیین و از کارفرما مطالبه نماید .