پروژه رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی به اتمام رسید
پروژه رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی به اتمام رسید
پیمان پارسا با اعلام این خبر گفت: عملیات رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی در بازه زمانی ۳ماهه و طبق زمانبندی قرارداد، به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری _ سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت، با اشاره به شرح وظایف حوزه بازآفرینی، توضیح داد: رفع خطر آنی از تک بناهای تاریخی واقع شده در معابر اصلی و فرعی که برای عابران خطرآفرین می باشد، جزو وظایف حوزه بازآفرینی سازمان عمران است و در همین راستا، پروژه رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی با نظارت سازمان عمران از مهرماه آغاز و در بازه زمانی ۳ماهه به پایان رسید.

پیمان پارسا، ضمن شرح اقدامات انجام شده، توضیح داد: رفع خطر از لبه بام و دامنه هایی که امکان خطر برای عابران پیاده داشت، همچنین تعویض تیرهای چوبی، لمبه های چوبی و آبروهای بام ، بخش هایی از این پروژه بود که با اعتبار ۴۸۰میلیون تومان از بودجه مصوب شهرداری رشت انجام شد.

سرپرست سازمان عمران با اشاره به طراحی الگوی دامنه حلب بام به شکل کبوتر، اظهار کرد: باتوجه به اینکه پیمانکار پروژه یک نمونه الگوی قدیمی در لبه بام پیدا کرد، تزئینات لبه بام به شکل دو کبوتر برش خورد تا به الگوی گذشته خود بازآفرینی گردد.

وی، با بیان اینکه بنای تاریخی آذربانی دومین ساختمان ساخته شده در خیابان امام خمینی (ره) می باشد، افزود: این بنای دو طبقه با تزئینات سیمان بری در خیابان امام قرار دارد و متعلق به مرحوم «محمدعلی آذربانی» است. بر روی دیوار آجری ساختمان ، تاریخ ساخت به این شکل حک شده است «با فرمان سلطان این ساختمان در سال ۱۳۴۵ ساخته و به اتمام رسید» سال یاد شده قمری است. یعنی این بنا در سال ۱۳۰۵ خورشیدی احداث گردیده است.

پارسا، یادآور شد: مرمت جداره بنای تاریخی آذربانی و نورپردازی این بنای تاریخی نیز در کارگروه بازآفرینی در حال بررسی است و امیدواریم با تامین اعتبار، مرمت کامل این بنا اجرایی گردد.

گفتنی است، «حاج محمد علی آذربانی»، صاحب قنادی آذربانی و از نیکوکاران نام آشنای گیلان بود و قنادی وی بخشی از هویت جدایی ناپذیر نخستین خیابان رشت( امام) است. مکان این قنادی درحال حاضر تغییرشغل داده است.

  • منبع خبر : شهرداری رشت